Det är inte ofta jag tar mig tid och bakar men just den här helgen blev jag av någon anledning sugen på att just baka. Möjligen kom detta över mig efter att ha studerat de lokala butikernas bröddiskar och jag kände att nu ger jag fan upp bröd – de smakar ingenting och kostar multum.

När jag var yngre brukade min far baka bröd då och då så jag slog honom en signal och rekvirerade receptet; sålunda kallar jag det för Nisses bröd. Jag antar dock att han inte rört ihop det själv utan fått från någon vid något tillfälle.

  • 3 ägg
  • ½ burk farinsocker
  • 2 påsar torrjäst
  • 1 tsk salt
  • 1 ½ kg rågsikt
  • 8 dl ljummet vatten går ersätta med lite fond
  • krossad kummin, 1-2 tsk

Det hela rörs om en gång – degen blir ganska kletig men man får hälla på lite mer mjöl så att det blir en bra deg.

Jäsning på vanligt sätt i bunke – dvs dubbla storlek ca 45 min. Baka ut till fyra levar – här kan man också tillsätta lite mer mjöl – i detta fall använde jag vetemjöl. På inrådan av min far penslade jag också sidorna med med smör – eller rättare sagt lite ankfett. I samband med att man börjar med att baka levarna är det lagom att sätta på ugnen – det gör inget om brödet får vila några minuter innan det ska in i ugnen.

Brödet gräddades på 225 grader i ca 50 min, ganska långt ned i ugnen

Magnus Reuterdahl