Jag borde inte bli förvånad men blir det ändå – i butiken med världens bästa sortiment finns sällan mycket av det jag vill ha, vare sig vi pratar dyra eller billiga viner. Fick tips om en Dolcetto för någon tid sedan och i veckan kände jag ett Docetto-sug så jag gick på monopolets hemsida. Sökte på Dolcetto med urvalet: finns i butik (i hela Sverige) och hör och häpna det finns hela fyra sorter att välja på (2012-01-13) – jag repeterar 4 stycken 🙂 – vilket urval! (Om man inkluderar beställningssortimentet finns betydligt fler.)

Den jag sökte fanns dock; Dolcetto di Dodliani 2009

Doften är syrlig, fruktdriven och lite kryddig.

Vinet har en snygg bärton och en härlig syra med en rejäl dos tanniner. Inledningsvis kändes det lite tunt och obalanserat med alldeles för mycket ekfat – men med lite syre kommer en sötsyrligt härlig ton och ekfaten faller tillbaka och vinet blir riktigt angenämt. Detta är ett vin man i första hand ska dricka till mat, gärna till fågel, kalv eller varför inte pizza. Jag gillar de här vinerna å ena sidan enkla men drivna, å andra sidan mycket matvänliga – jag har ett par flaskor jag kommer njuta av under senvintern och våren.

Magnus Reuterdahl

