Året har börjat bra på många sätt: Nytt jobb ger viss stabilitet och vininköpsmöjligheter samt möjlighet till vinresor. Resa nummer 1 är kombinerad med bröllop (inte mitt) i Tyskland och är inplanerad till sommaren. Resa nummer 2 och 3(?) går till Turkiet och European wine blogger conference (EWBC) möjligen i kombination med en resa till Champagne och en 50-års-fest (inte heller min) under senhösten/vintern. När vi ändå är inne på EWBC har jag blivit inbjuden och sitter med i EWBCs planeringsgrupp inför konferensen 2012 i Turkiet – jag sitter m.a.o. med en massa cool förhandsinfo, dock med tysthetslöfte, kan dock lova att det är värt att skaffa en biljett!

En annan mycket trevlig nyhet är att jag numera också ingår i ett team som kommer att skriva på frilansbasis för BKWine Magazine om vinprovningar m.m. Detta känns jättekul – än så länge är det i sin linda och exakt hur mycket det kommer att bli får vi se, men kul är det och det det känns också som ett bevis på att man gör något som är OK, mer info kommer efterhand. Artiklarna kommer att ligga på BKwine Magazine. BKwine har också ett populärt nyhetsbrev BKwine Brief, om du inte redan prenumererar på detta är det något jag varmt rekommenderar.

BKWine skriver följande om reportagegruppen

Vi, BKWine, har knutit en liten handfull erfarna vinprovare till oss som ska hjälpa oss att rapportera om vad som händer i Vinsverige. De kommer att bevaka vinprovningar, mässor, vinmakarevenemang osv för BKWine. Britt och jag har ju sällan tillfälle att gör det eftersom vi sitter i Paris. Vi startade det här projektet, tillsammans med dessa erfarna vinprovare, därför att vi tycker att vinentusiasterna i Sverige förtjänar mer och bättre information om annat än bara ”månadens släpp” på Systembolaget. Det finns mycket spännande vin, som inte är ”nytt”, som förtjänar mer uppmärksamhet. Vi kommer att skriva om både vad de traditionella svenska vinimportörerna erbjuder (som säljs t.ex. via ”beställningssortimentet”) och om vad de oberoende vinhandlarna på internet, som säljer direkt till konsument, erbjuder. Hur det går beror förstås på vilket intresse importörer och vinhandlare har för det här initiativet – det hänger ju helt och hållet på att de är intresserade av att sprida information. Det hela går ju ut på att på ett oberoende och journalistiskt vis bedöma viner och skriva om vinproducenter. Men de allra första reaktionerna vi har fått har varit alldeles överväldigande positiva! Alla artiklar och provningskommentarer kommer att publiceras på BKWine Magazine.”

Ser man till mitt ”normala” arbetsliv – som arkeolog – så flyttar jag inom kort mitt kontor till Linköping och Länsstyrelsen i Linköping – vilket ska bli mycket kul och intressant, vidare är det också en del annat intressant på G i denna sektor. Jag sitter också med i en arbetsgrupp rörande Stockholms folkhögskolas 3-årsplan – fullt upp med andra ord så vi får se vad allt mynnar ut i, hur som haver 2012 ser ut att bli ett trevlig och mycket intressant år 🙂

Magnus Reuterdahl


