Häromdagen var jag shoppade på det lokala monopolet, som vanligt när man är ute i landet finns inte direkt drivor av högkvalitativt vin att välja på mellan de alkoholhaltiga druvjuicerna. Det ska dock sägas att helt hopplöst är det inte, men man kan ju börja fundera när man tittar på det högst selektiva och lilla sortimentet rödviner över 150 kronor. Det består av ett drygt 20-tal viner, av butikens totalt drygt 300 röda viner på flaska. Ungefär hälften av dessa ”dyrgripar” kommer från samma område och är av samma typ – 9 olika amaroneviner + 1 ripasso – valfrihet?

Jag var inte sugen på Amarone.

Hade jag fått välja hade jag gärna köpt något från norra Rhonedalen, Bourgogne eller Piemonte. Nu ska det sägas att det fanns ett par viner från Châteauneuf-du-Pape och ett från Piemonte. Dock har jag druckit dem alla relativt nyligen, de är helt ok men kanske inte de mest intressanta och spännande från respektive område.

Istället gick jag till nya värden och ett vin jag druckit ett par gånger tidigare, dock inte utav aktuell årgång, 2008 Penfolds Bin 28 Kalimna Shiraz. Jag måste tillstå att jag gillar Penfolds. Man lyckas göra bra viner i princip alla prisklasser och detta är inget undantag. Man får kanske inte de mest spännande och personliga viner i dessa prisklasser men man får bra viner – vill man gå upp prisklass gör man också flera riktigt spännande och personliga viner men då krävs det lite mer av plånboken, lite planering i form av beställningar eller en restaurang med vinerna i sitt sortiment. Jag vet att jag bara ett stycke upp avfärdade ett antal andra viner på precis samma premiss, men dessa viner är dels lite dyrare, dels var det något år sedan jag drack Pinfold Bin 28 Kalimna Shiraz. Vinet presenterades 1959 och är namngivet efter vingården Barossa Valley Kalimna, idag kommer dock druvorna från flera olika vingårdar men med inslag från Barossa Valley. Just nu är det årgång 2008 som gäller vilket är den 50 årgången av detta vin.

Jag har som sagt druckit det här vinet i tidigare årgångar och har en positiv minnesbild om än med ett minne att senaste årgången var  en aning för stort, för fruktigt och lite sötklistrigt.

Doften är mycket riktigt fruktig, lite syrlig med inslag av mörka bär och frukter, rostade ekfat och en lite sötlakritsdoft. Den är så där lite direkt, nästan förlamande och bedövande men med lite syre kommer de olika elementen fram.

Även smaken är stor – det är mycket som händer på en gång, lite buffligt, maskulint platskrävande men inte alls illa.  Mogna plommon, björnbär, slånbär, kokta hallon, gränsar åt att bli syltig men räddas upp av en snyggt balanserad syra. Eftersmaken är kraftig, här finns ekfatskryddor, chocklad och sötlakrits. Det är inte ett elegant vin utan mer av ett kraftpaket – smakrikt, fruktigt vin, kryddigt – perfekt till grillen eller som sällskapsvin. 2008 är en bra årgång av detta vin!

Not – till alla hårdrocksband som vill ha en egen vinetikett, så här ska ett hårdrocksvin smaka.

Systembolaget hävdar att detta inte vinner på lagring, jag är dock sugen att prova. Vinet har mycket kraft och en lång eftersmak och jag tror att det borde kunna vinna på lagring,  få möjlighet att utveckla lite mogna köttiga toner, få ekfaten att ta lite mer plats och kanske bli lite elegantare. Intressant nog kontaktades jag via Twitter under sippandet av Svenssonsmakaren (bra vinblogg om ni inte redan följer den) med precis samma fundering. Jag får nog ta och köpa mig ett flaskor och göra ett litet lagringstest – återkommer med resultatet om ett par år. När jag går in på Penfolds hemsida hittar jag också något intressant på deras produktinformation anges att man räknar med att vinet kommer klara sig till åtminstone 2030 om inte längre…

Hur tänkte ni här Systembolaget – har ni verkligen gjort er läxa här? Tittar man på Penfolds prouktionformation på tidigare årgångar av vinet anges också att dessa ska gå bra att lagra ungefär motsvarande tid, dvs 10-20 år. Sedan kan man ju i och för sig diskutera hurvida vinerna tjänar på detta eller bara klarar att göra det,  dock ser jag det mer som en personlig smakfråga och preferens.

Magnus Reuterdahl

