Vad ska man skåla i på nyåret?

Personligen tycker jag att man bjuder på det bästa först medans smaklökarna är på topp. Här blir det liktydigt med en årgångschampagne anno 1979 (hoppas jag), jag återkommer om detta 2012. Dock vill man ju ha något som är trevligt också vid tolvslaget även om det inte behöver hålla samma klass som föregående. Jag brukar med andra ord införskaffa minst en riktigt bra Champagne och serverar denna tidigt på kvällen så att denna får spela en huvudroll och ett mousserat vin till 12-slaget. Idag har vi provat ett varuprov från Pernod Ricard Sweden signerat Orlando wines, Australien. Vinet är gjort på gröna såväl som blå druvor; Semillon, Grenache och Pinot noir med en sockerhalt på 10 gram/liter.

2009 Carrington Vintage Brut

Doften är ung och frisk med ett lite äppligt anslag med inslag av citrussötma och nötter.

Smaken är mjuk, frisk och elegant med en fin syra och små fina bubblor. Tydliga toner av syrliga äpplen, citron och en aning lime, med en lite sötare avslutning. Sötman bryter syrligheten och ger en god balans.  Ett ganska enkelt men korrekt mousserat vin som jag kan tänka mig att skåla med vid till exempel 12-slaget 🙂 Mycket bra budget alternativ!

Svaret på den inledande (rubricerade) frågan är med andra ord: ?

Vinet finns på Systembolaget.

Magnus Reuterdahl

