Det är veckan före nyår, dvs bubbelveckan, det är nu man ska hitta rätt bubbel till nyåret och därför kommer jag också att testa och skriva om några. Jag börjar med det bubbel jag drack i julas – vi testade det till foie gras på vitt smörstekt bröd med lite salt och peppar.

Champagnen vi drack var ett varuprov från the Wine company; Champagne Barons de Rothschild Blanc de Blancs. Champagnen är en Blanc de blancs det vill säga tillverkat på endast tillverkat på endast ”vita” ( gröna) vindruvor, i detta fall 100 % Chardonnay. Champagne kan göras på såväl blå som gröna druvsorter. Om de är gjorda på på blåa druvor kallas de Blanc de noirs. På the wine company kan man för tillfället köpa Champagne de Rothschild Brut gjord på 50 % chardonnay och 50 % Pinot noir, läs mer här.

Namnet Rothschild är ett namn som inger förväntan, även om man kanske vanligen inte kopplar ihop det med Champagne så förknippas det med kvalitet och lyx. Vinet kommer från vingårdarna i Côte des Blancs och är ett av tre champagner under namnet Barons de Rothschild; Blanc de Blancs, Brut och Rosé.

Champagnen är frisk med en fin syra, det är ungt, elegant och välbalanserat. Det finns rena frukt toner; gula äpplen, citrusfrukter och mineraler med inslag av en lätt nötighet. Sötman är inte särskilt framträdande,  trots 11,0 g / l. dvs ett förhållandevis högt dosage, vilket jag ser som positivt. En mycket trevlig champagne; i stilen elegant, ung & frisk. Jag definitivt kan tänka mig att köpa hem ett antal av denna Champange. Utmärkt för att till exempel att skåla in det nya året med.

Magnus Reuterdahl