Då är det åter julafton och allt är klart, eller nja nästan klart, det sista på min lista är Ris a la Malta. Ett litet problem uppdagas dock när vi skulle påbörja koket, jag insåg att jag glömt mitt ”vanliga” recept – detta löste sig dock genom att gnugga geniknölarna tillsammans med min sambo och samtidigt googla lite recept för att få till mängden av olika ingredienser. I ärlighetens namn ska man nog säga att detta är en variant på Ris a la Malta och det som kallas Apelsinris – hur som haver gott är det🙂 och som alltid blir det mycket bättre när man gör det från grunden, än om man följer diverse tips på nätet om att köpa en risgrynsgrötskorv och blanda denna med vispgrädde.

Lyxig Ris a la Malta/Apelsinris – Recept för 8-10 personer

  • 2 dl grötris
  • 4 dl vatten
  • 5 dl gammaldags eller 3 % mjölk
  • 1 vaniljstång, urskrapad
  • Rivet apelsinskal, ca en apelsin
  • Apelsinjuice ca 1-2 apelsiner
  • 3 dl vispgrädde (vispad)
  • 0,5 dl florsocker
  • 2 msk strösocker
  • 1 tsk salt
  • 4 apelsiner (2 ska skivas i bitar, 1 till garnering, minst 1 till juice)
  • toppa med rostade mandlar

Gör så här:

Koka vatten, salt och ris i 10 minuter, ställ åt sidan och låt det svalna. Blanda mjölk, apelsinjuice, apelsinskal och en vaniljstång och låt koka upp under vispning. Häll mjölkblandningen över riset och låt svälla på svag värme i 30 min under omrörning, det skall inte koka. Smaka av riset för att se att det klart – dvs koka till den konsistens du gillar. Låt svalna. När det svalnat rör ned apelsin bitarna och vänd ned den vispade grädden. Smaka av tillsätt vid behov mer socker eller vaniljsocker. Garnera med apelsinfiléer eller ringar och rostad mandel (OBS lägg på dessa strax innan servering – annars finns risk att de blir lite saggiga). Förvaras i kyl.

Att dricka till, tja jag rekommenderar inte vin, men kanske en god kopp kaffe.

God Jul

Magnus Reuterdahl