En något ledande rubrik. Tanken var att denna länk skulle ha ingått i föregående inlägg men glömdes bort någonstans på vägen. The American Association of Wine Economists (AAWE) har lagt ut en uppsats/artikel under titeln Motivations and Characteristics of International Wine Bloggers ( AAWE Working paper No. 92) av J. Freitas Santos. Här får du kan svaret på vem jag (du?) är och varför jag (du?) bloggar – eller kanske inte fortfarande intressant.

Författaren kommer bland annat fram till att internationella vinbloggare (sett från en amerikansk vinkel) är en nischad community som ofta bloggar för att marknadsföra sig själva inom vinbranschen eller närliggande branscher, ca 60%. Man använder ofta plattformar såsom WordPress, Blogspot och liknande. Författaren kommer fram till att vinbloggare kan ses som en virtuell gemenskap som i första hand fokuserar på vinrelaterade områden. Vidare kan vi definieras som en eller flera grupper av individer vars nätinteraktioner bygger på ett gemensamt intresse och kunskap om vin. I bloggarna behandlas såväl provokativa saker som betyg eller berättelser om vin. Några av de mest populära bloggarna är kommersialiserade. Med andra ord inget nytt under solen. Han kommer också fram till reklam spelar en relativt liten roll för reklam och detta i kombination med att många betygsätter viner är ett sätt öka bloggarnas värde.

Jag har inte har inte lusläst den, än, men det verkar som att författaren använt vinography.com länksamling som vid tillfället innehöll 656 bloggar skrivna på engelska och 163 på andra språk.

Efter en översiktlig genomläsning hittar man inte mycket matnyttigt men det kan ju alltid vara kul att se på sin verksamhet genom andras ögon i ett mer övergripande perspektiv.

Magnus Reuterdahl

Mvh

Magnus Reuterdahl

Korta notiser om högt och lågt (vinotinto) (Redigera)

Annonser