imageFör ett tag sedan fick jag en flaska sydafrikanskt vin att provsmaka, Diemersfontein Coffee Pinotage 2011. Det finns ytterligare några kaffedoftande viner gjorda på druvan Pinotage tillgängliga på Systembolaget, av vilka jag provat tre eller fyra stycken. Vinerna är mörka i tonen, mycket rostade smaker och ett tydligt inslag av kaffe – intresserad? Jag förstår varför man marknadsför dem här – vi är ju ett världens mest kaffedrickande länder. Jag ska inte säga att jag är överväldigad av de andra jag smakat, men de har något framförallt brukar de passa till mörk lite bitter choklad. De är kanske roligare och överraskande än riktigt bra. Detta var nytt för mig och som sådant intressant att prova – till varuprovet fick jag också lite mörk choklad vilket återigen passade mycket bra med vinet.

Doften är full av kaffetoner, rostade ekfat och mörk choklad och mörka bär. Doften är riktigt trevlig och definitivt lockande.

Smaken är direkt, den är stor, den kryddig och innehåller mycket kaffe- och fattoner, mörkrostat, samt en rejäl dos mörk frukt. Till skillnad från andra viner av samma typ är den dock inte påträngande utan balanseras av en trevlig syra. Frukten består av mörka körsbär med en aning mörka plommon och vildhallon, detta ackompanjeras av en lite bitter mörk chokladton, ekfatskryddor och en hint av rökighet.

Jag är lite tvehågset inställd till detta vin och liknande viner – det är inte riktigt vad jag personligen söker men det fungerar bra i rätt sammanghang. Jag skulle nog serverad det som ett dessertvin till chockladtårta eller som sällskapsvin tillsammans med en bit mörk choklad. Just en liten mörk bitter kakao ton passar riktigt bra till detta. Jämför man med liknande viner är detta ett bra val.

Vin+kaffe=sant? – Ja, i rätt sammanhang!

Magnus Reuterdahl