Det är inte ofta man kan säga det, men i detta fall är detta ett vin jag väntat på i ett drygt år och då har jag egentligen inte provat det innan. Jag har dock provat ett fatprov på merlotvinet som utgör 90 % av detta vin. Franz Schneider som driver Artisan wine tog nämligen med sig en flaska av detta till European wine bloggers conference i Wien härom året. Redan då lovade det storverk och nu kan man inhandla resultatet via Handlavin.se, om man är snabb. Vinet heter the Artisan och har endast buteljerats på 283 flaskor. Det är en cuvée på 90 % Merlot och 10 % Zweigelt och detta är flaska 58/283, dvs en limited edition signerad Franz.

Doften lovar ett stort och tätt vin med mycket mörk frukt, en livlig ung syra och ett fint djup.

Vinet är elegant, stort och djupt. Här finns mörka bär; svarta vinbär, björnbär och syrliga mörka körsbär. Det finns en härligt spelande mörk sötma som leker med ekfatskryddiga toner och en mörk chockladbitterhet och en mycket trevlig syra. I smaken finns också en liten bläckighet, lite skog och en del mineraler. Vinet är fortfarande ungt men definitivt bra nu, jag kommer dock att lagra ett par flaskor in några år och njuta av det lite då och då. Det är välgjort, komplext och har framtiden för sig, så här har du möjlighet att följa ett vin från början och många år framåt… det är åtminstone min plan, om nu inte IOGT sätter käppar i hjulet för detta. Mitt tips är köp, drick, lagra och njut!

Till detta gjorde vi en lammgryta med tomat och ungersk korv (6 personer)

Ingredienser

  • Grytbitar lamm ca 1 kg
  • Smör att bryna i
  • 3 vitlöksklyftor, grovhacka
  • 20 steklökar, skala
  • 4 schalottenlökar, grov hacka
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 msk koncentrerad oxfond
  • 2,5 dl rött vin (vi använde ett billigare rött bourgogne)
  • 1 morot, hacka upp i cm stora bitar
  • 2-3 lagerblad
  • ca 2 hg rökt korv, skivad ca 0,5 cm (vi använde en ungersk korv kryddad med chili, paprika och vitlök)
  • salt och peppar.

Dela köttet i lagom stora bitar, ca 5-7 cm stora. Vi köpte lammrygg, vilket jag nog kommer att akta mig för i framtiden, då jag upplevde det som att det till 80% bestod av ben och fett. Köp dock gärna ett par hekto av detta då benen och fettet ger fin smak och 8 hg grytbitar e.d. Bryn dessa i lite smör i ca 5 minuter i en stor gryta, tillsätt därefter morötterna, vitlöken och schalottenlöken och stek i ytterligare i några minuter – ungefär tills att löken börjar svettas. Tillsätt därefter de krossade tomaterna, oxfonden, vin och steklöken, vid behov kan man tillsätta någon dl vatten. Låt småputtra under lock i en och en halv timma. Kolla om köttet börjar falla sönder – då är det klart. Det kan vara bra att kolla till det någon gång då och då så att det inte behövs mer vätska. Salta, peppra och servera med vitt bröd och gröna ärtor.

Mustigt, härligt och vintrigt🙂

Magnus Reuterdahl