Man bör inte recensera sina vänners barn, det finns risk att det blir fel på många sätt – och många vinmakare ser på sina viner som sina barn – men när de är bra och man har något positivt att säga känns det som mer oproblematiskt – men jag låter er redan nu veta att jag kanske inte är helt objektiv.

Vinet ligger mittemellan elegant och mustigt – det är friskt och fräscht och det finns en liten blommighet och här finns mycket frukt; gula äpplen, persika och mango men smakerna är fokuserade,stringenta och snyggt sammanhållna av en fin syra – runt dessa finns en ekfatston med en lite smörig känsla med inslag av honung och en aning fatkrydda samt en liten aning vitpeppar. Å ena sidan är detta ett enkelt vin – för det är gott – å andra sidan är det komplext för det finns många smaker som leker med smaklökarna. Trevligt till mat; den lite feta tonen som drar åt vit bourgogne och den friska fruktiga tonen med lite exotiska smaker som snarast drar åt österrikisk Riesling och Grüner Veltliner eller tysk riesling gör att jag tror att den fungerar bra till såväl fisk, skaldjur, fågel som ljust kött men också som sällskapsvin.

Snyggt jobbat Franz! Bra av Handlavin.se att ta in dessa viner – jag känner mig åtminstone lite skyldig 🙂 och jag har fler viner att testa från Franz Schneiders Artisan wine. Läs mer om honom och hans vingård här.

Magnus Reuterdahl

