Uppdaterad!

Till skillnad från mina bloggkollegor ViiniTV i Finland gillar jag glögg, dock kommer jag hålla mig lång ifrån deras variant.

And for you my dear Finns I share a recipie that seems more Finnish than Swedish – though the recipe is from Östergötland in Sweden, Julglögg från Regna, ca 1850.

Calculate ½ teaspoon whole cardamom seeds to 2 dl clear (unspiced) aquavit, vodka or Brännvin. Tie the spices in a linen patch and heat up the booze with the spice patch in. Remove the spices and add 1 ½ tablespoons syrup. Serve warm (Receptet finns på Svenska här, or read the full post on historic mulled wine in English here)!

Själv har jag i flera år gjort glögg på ett 1800-tals recept, i år har jag dock kvar av förra årets glögg – dvs en årgångsglögg – som visat sig fungera utmärkt i år också 🙂 Läs mer här  (för er som tyckte att den finska varianten var bra finns här också receptet på en svensk variant på stark och enkel glögg – se Julglögg från Regna)

I Livets godas nyhetsbrev och på deras hemsida hittar jag dock några glögger jag vill prova. Tegnér & Son återupptar en 130-årig tradition, eller snarare man plockar upp en tradition som varit lagd på is, då man lanserar Tradition Vinglögg, Biskopens Blandning Starkvinsglögg samt Wilckens Fat som är gjord på ekologiskt odlade druvor (Jag tvekar dock på att druvorna man använde för 130 år sedan var ekologiskt odlade). Den svenska vin- och sprithandeln Tegnér & Wilcken grundades 1880 och omsättningen omfattade i början av 1900-talet omkring en miljon liter vin- och sprit. 130 år senare är familjen Tegnér fortfarande Sveriges äldsta aktiva vinhandlare – nu i femte generationen. Traditionen man tar upp är med andra ord glöggtillverkning, recepten är dock nya, glöggen är gjorda på italienska viner av mycket hög kvalitet smaksatta med en härlig dos av julkryddor. Vad som inte framgår av Livets godas nyhetsbrev eller hos Tegnér och son är om någon av dessa glöggsorter faktiskt bygger på gamla recept. Mellan raderna kan man dock utläsa att de låtit sig inspireras av de gamla recepten men inte följt dem – synd. Personligen hade jag älskat om körde en flaska med originalrecept och vintage etikett. Dock kul med ett gammalt klassikt märke som likt fågel Fenix reser sig ur askan – låt oss hoppas att de också levererar.

Glöggerna från Tegner & Son är Tradition vinglögg, Biskopens Blandning Starkvinsglögg och Wilckens Fat av Ekologiskat odlade druvor.

På väg hem från jobbet kände jag mig tvungen att stanna till vid bolaget och inhandla en av ovanstående flaskor, valet blev enkelt då endast Wilckens fanns hemma. Doften innehåller mörk frukt och mycket kardemumma – nästan så mycket att jag funderade om det skulle finnas plats för något annat än just kardemumma. Men med lite värme så balanserades doften. I smaken finns mycket kardemumma, lite körsbär, mörk choklad, kanel och liten aning apelsin. Sötman är tydlig men inte överväldigande och det finns en liten bittert kryddig ton i botten. En riktigt trevlig glögg 🙂

Magnus Reuterdahl

