Ibland lyckas man med konststycket att glömma tiden, så blev det idag och med andan i halsgropen insåg jag att vi inte hade något lämpligt vin till såsen vi ska till middagen ikväll. Så snabbt in i bilen och åstad till Mörby centrum för inhandling av ett vin till såsen men också tillräckligt bra för strupen.

Det blev en flaska portugisiskt; Pedra d’Orca 2009 från Dão. Vinet finns under tillfälliga nyheter och jag plockade det utifrån smaknoterna – det ska ingå i en björnbärssås och i vinet fanns toner av detsamma.

Doften är frisk, ganska ung med en hel del syrliga toner men också en lätt silkig ekfatston. Smaken är inte riktigt vad jag förväntat mig. Stilen kan beskrivas som ganska lätt, elegant och torr. I bakgrunden finns mörka bär och torkade plommon, ekfatskryddor, örter och en trevlig bitterhet. I avslutet kommer en fin pepprighet och en lite mörksyrlig ton. Ett vin till maten snarare än som sällskapsvin, vilket vår måltid visade – då växte det från lite tråkigt till trevligt 🙂

Lunchen blev ett hoplock av lite av varje;

Saucisse sèche – vilket om jag förstått det rätt betyder en torkad korv som äts som kallskuret, revbenspjäll, Filleto di Lombo från Radda in Chianti, lite ost i form av Chaumes & Parmesan, samt en bruschetta och cantaloupe melon. Mycket trevligt – och som jag misstänkte vinet växte till maten.

Magnus Reuterdahl

