Jag har tidigare skrivit om mat- och dryckesmässan Mitt kök som mässa här, fler inlägg är på gång, detta rör dock inte mässan som sådan utan några tankar rörande mässan och sociala medier.

Till mässans arrangörer – mottagningen för mobila bredband och mobiltelefoner inne i hallen var/är under all kritik, jag antar att ni har någon form av WiFi – vilket ni i så fall borde skylta lite bättre. Jag tror att ni missar en springande punkt här om ni vill ha mer buzz på nätet rörande ert arrangemang och för era utställare – miljön som den är nu är inte särskilt blogg/twitter/social media vänlig.

Just denna typ av arrangemang kan vinna väldigt mycket på att underlätta för att få trafik – ha en offciell #tag (t ex #MittKök11) – koppla denna till en bildskärm inne på arenan – be besökare att twittra om vad som är bra, dvs tipsa sina medbesökare. Skapa en zon där man kan sitta blogga, antingen på egen datorer, telefoner eller plattor alternativt på fasta datorer. Be folk att tagga sina inlägg och fotografier så att ni kan följa upp dem, vidareförmedla responsen till era utställare etc.

Iphone appen var ett bra initiativ, men varför bara för Iphone och inte för Android också? Måste också säga att gränssnittet inte var 100% -procentigt. Ni måste skapa bättre sökvägar inför nästa år – att vi är några få som vet vilka importörer som säljer vad, hjälper inte de flesta som inte råkar ha denna nörd/branschkunskap. Sökorden borde istället utgöras av vad som ställs ut, dvs gör det möjligt att söka på champagne, pinot noir etc – koppla det till en virtuell utställningskarta – mm.

Bara några tips och tankar!

Magnus Reuterdahl