Tänkte köra en snabb sammanfattning av min intryck från Mitt Kök 2011, kanske mest för helgens besökare men också för mitt eget minnes skull. Jag kommer med andra ord komma tillbaka med ett par lite mer ingående inlägg med provnoter och intressanta viner.

Årets mässa är ett fall framåt i jämförelse med förra årets både vad det gäller antal utställare och kvaliteten på det man visar upp. Bland vinimportörerna förra året var min upplevelse att det fanns ytterst lite utöver det man hittar i bassortimentet, i år kändes det som att många bjudit till lite mer. Dom stora drakarna har givetvis mycket av det mesta, kanske inte så många nyheter men alltid kul att prova nya årgångar och viner man kanske av en eller annan anledning lite grann glömt bort. Även om det var bättre i år – en uppmaning till alla importörer – ta med viner från beställningssortimentet; visa gärna upp dom för sig – passa på att göra reklam för dem; era BiBar säljer ni i alla fall!

Min taktik i år var att i första hand leta upp dom lite mindre importörerna för att hitta lite ”nya” saker och hittade två montrar ni bör stanna till vid lite längre vid. Den första är Avatar Vin & Sprit AB – här finns ett antal riktigt trevliga viner, samtliga tillgängliga via beställningssortimenetet. Bland vinerna som just nu får ett extra omnämnande är en strålande Brunello di Motalcino och två dessertviner, varav det ena från 1945 (!) och det andra ett eiswine från Piemonte, men missa för all del inte de två Amaronevinerna eller Gordon Ramsays husvin. Vinerna kommer från Italien och Frankrike.

Nästa importör jag vill pusha lite extra för återfinns bara ett 10-tal meter därifrån och hetter Nebbia Vinimort – här är det som ni förstår Italien som gäller. Man har flera riktigt trevliga Chianti Classico viner, en strålande Brunnello di Motalcino och två mycket intressanta viner från Sagrantio Montefalco. Stanna till och njut av Italien en stund.

Annars har Johan Lideby ett par trevliga rieslings från Leitz samt en trevlig Chianti Classico; Castello Fonterutoli Chianti Classico. Prime wine fine bar har flera trevliga viner – mina favoriter kommer från Bodegas Roda och Querciabella – men det finns en hel del kul att låta smaklökarna leka med. Ward wine har den utmärkta Riesling Cuvée Frédéric Emile och Wine world bjuder er att hälsa på Barone Ricasoli från Castello di Brolio i Chianti Classico.

Andra som är värda ett besök är Oenoforos, Haugen gruppen, Nigab m fl. Något som kändes lite svagt i år var tillgången på Champange – något finns det dock till exempel hos the WineAgency Sweden AB som har ett par trevliga från Pierre Peters, fråga efter extra brut med låg dosage.

När jag väl går igenom mina noteringar och skriver lite mer ingående om vinerna jag provat kommer jag sannolikt inse att jag missat både en och två vattenhål – men dessa är de som fastnat i minnet så här lite direkt.

Magnus Reuterdahl

Ps. Glöm inte bort att gå förbi Ölandschoklad – choklad med getost är grym kombination Ds.

