Inspirerad av Jimmy Forsman på Decadent lifestyle kände jag mig sugen på kyckling, dock i form av en gryta snarare än soppa. Så ned till butiken och ett inköp av ett styck kyckling, denna har sedan delas och brynts. Ned i en gryta med ca 0,3 liter vitt vin (det var vad jag hade hemma i form av enklare vitt vin, annars bör det gärna vara 0,5 l+ vin) och 0,7 liter vatten tillsammans med en halv citron, blasten från en purjolök, en gul lök, en vitlöksklyfta, en röd peppar frukt, en morot, två lagerblad, lite smör och kalvfond – låt småkoka under lock i ca 40-60 minuter, resultatet blir förhoppningsvis en trevlig kyckling och ett styck trevlig fond.

Min tanke är att sedan fräsa lite lök, finhackade morötter, rotselleri, palsternacka, champinjoner och låta detta koka upp i buljongen samtidigt som att den får reducera ned. Vid lagom koncentration häll i kycklingen och en burk creme fraiche, låt koka upp, servera med ris.

Det hela blev riktigt bra 🙂 mer exakt gjorde jag så här:

Kycklingen var färdigkokt efter ca 45 minuter (kolla så att köttet lossnar från benen). Jag plockade upp den, lät den svalna och lossade köttet från benen och lät det stå under ett lock. Under tiden silade jag fonden och satt den att sjuda, jag lät den reducera till ungefär hälften. Därefter kvartade jag champinjonerna och torrstekte dem, kryddade med salt, svartpeppar och lite salvia, efterhand tillförde jag lite vätska (ca 0,1 liter), fond och lät detta koka in. För över detta i en större gryta, häll på ett par deciliter fond, sätt på lite värme. Därefter lät jag finhackad gul lök, två tärnade morötter, en tärnad palsternacka och en bit grovhackad rotselleri svettas med en liten klick smör tills de blivit lätt karamelliserade. Tillför någon eller par deciliter fond låt koka ihop en kort stund, för över i grytan, fyll på med lämplig mängd fond och någon deciliter vatten – låt sjuda i 5 minuter. Hacka en eller två vitlöksklyftor och näve persilja, tag detta och kycklingen häll ned i grytan och tillsätt ca 2 deciliter creme fraiche, rör ihop, låt koka upp, smaka av. Tillsätt vid behov svartpeppar och salt. Servera med ris och broccoli.

Tittade snabbt igenom mina viner och hittade ett lämpligt dito som vi fått som smakprov från the Wine Company; Couvent des Jacobins Bourgogne Rouge Pinot Noir 2008 från Louis Jadot. Detta är ett vin som är välkänt i Sverige, 2009 finns för tillfället tillgängligt via Systembolaget. Vinet är ett relativt enkelt standard Bourgogne som passar utmärkt till rustik mat på fågel eller ljust kött.

Doften är lite sötsyrlig med inslag av jord och gräs, röda skogsbär och en fin kryddighet.

Det är ett ganska lätt vin, fortfarande ungt och relativt stramt, men med en rund fin ton av röda skogsbär och syrliga jordgubbar, i bakgrunden finns lite jordtoner och en fin gräsighet samt kryddor. Välbalanserat, ganska enkelt med tydliga smaker och välfungerande till mat.

Jag tyckte nog att detta har lite mer kropp än vad jag är van vid från detta just detta vin, vilket kan ha att göra med att det har ytterligare något år på nacken än när det säljs på bolaget. Detta visar därmed att det går utmärkt att lagra något eller några år för att ge det lite mer karaktär och rondör.

Magnus Reuterdahl


