Det nya Rioja är en intresseorganisation för Rioja viner och arrangör av Rioja Sommelier Awards. Tävlingen har hållits i fem år, de tävlande är aspirerande sommelierer på Grythyttan, Gustibus och Restaurangakademin.

Det bjöds på ett trevligt sortiment av viner, stort tack till diverse importörer – ett tips till nästa år; släng in lite vita Riojor också, och lite tapas samt underhållning i form av de tävlande.

Lag Restaurangakademin

Tävlingen bestod av en blindprovning utav två viner – chockande nog från Rioja; jag plockade inget av dessa. Detta följdes av fem så kallade snabba frågor; bland dessa skulle de tävlande  placera ett antal bodegor i rätt del av Rioja samt till närmsta stad samt ett datera ett antal händelser i Rioja m m. Inga direkt lätta frågor och en del ganska långt från det man kanske skulle koppla direkt till vin såsom att identifiera tre Bodegor utifrån bilder på huvudbyggnaderna och ange dess arkitekter m.m. Räknade jag rätt kunde man få 22 poäng i detta moment och jag fick ca 10 – vilket jag är mycket nöjd med.

Lag Grythyttan

Till sist fick de tävlande en meny, vilken de på 4 minuter skulle översätta till engelska och sedan presentera för två gäster samt välja ett Rioja vin till varje rätt – här lyckades det vinnande laget klart bäst och det var nog här det hela avgjordes. Ska man säga något om insatsen hos lagen var att de gjorde det mycket bra men att de tenderade att bli lite för pratiga i sina beskrivningar, dvs att beskrivningarna blev en aning för tekniska och långa – detta kan nog dock hänföras till tävlingsformen.

Lag Gustibus

Bland vinerna som det bjöds på stack tre ut; två jag kände sedan innan och ett som var nytt för mig:

Roda Reserva 2006

Roda är som alltid ett strålande vin – modern Rioja som levererar elegans, kraft och stil.

Viña Tondoñia Blanco 1993

Detta är inte vin för alla, det är speicellt vin med en tydligt ociderad ton, mogen smak med gula äpplen, nötter, cederträ, tobak och ekfatskrydda. Udda, bra och kul! Den röda reservan från 2001 var också bra men inte riktigt lika framstående, kanske en liten aning för giftig för min smak.

Finca Torrea 2006

Nytt för mig kommer från en klassisk producent Marqués de Riscal; Finca Torraea 2006. Ett vin med mycket kraft, dock välbalanserat och med viss elegans. Mörk sötsyrlig frukt, fin syra och en kryddig lång eftersmak. Mycket trevlig – skulle vara kul att låta ligga några år för att se hur det utvecklas.

Vem var det då som vann? Jag låter domarna avslöja detta:

Stort grattis till Grythyttan och tack till det nya Rioja för inbjudan!

Magnus Reuterdahl