Lite saker har ramlat ned i mailboxen på sistone som kan vara av intresse. Först och kanske roligast en av mina Österrikiska favoriter finns nu tillgänglig i Sverige via Handlavin.se; Franz Schneider Artisan wine. Franz var med på den europeiska vinbloggs konferensen i Wien förra året och en riktigt trevlig och kul kille som gör fantastiska viner, för ett år sedan skrev jag detta om honom och Artisan wines. Jag har inte provat alla hans viner men dom jag provat är riktigt trevliga, Artisan Halbturn Red och white är riktigt trevliga och jag ser fram emot the Artisan en cuvée gjord på Merlot och Zweigelt. I Wien fick vi testa ett tunnprov på 100% Merlot som var fantastisk så det ska bli kul och se hur den är som färdig produkt. Det ska också bli kul att smaka ett par av hans lite billigare viner, jag har bland annat stora förhoppningar på hans standard St Laurent. Jag åter kommer till dessa viner framöver.

Nästa vecka kommer jag närvara vid Rioja Sommelier Award 2011‏, Sveriges enda tävling för sommelier-studerande som i år firar 5 år. Tävlingen kommer att ledas av Mercedes Bachelet, i juryn sitter Gunilla Hultgren-Karell, Fredrik Horn och Lars Torstenson. Det hela går av stapeln på Hotellet, Linnégtan 18, i Stockholm. ska bli kul att se hur tävlingen går till och förhoppningsvis träffar man lite kul folk 🙂

Som jag omnämnt tidigare är snart dags för mat- och dryckesmässa i Stockholm, nu med nytt namn Mitt kök. Som jag skrev hoppas jag att namnbytet också ger mässan en uppryckning – vet du om några kul event på mässan så hör av dig så ska jag försöka komma förbi. Pernod Ricard meddelar att man kör en annorlunda provning med Gato Negro Cabernet Sauvignon – där man provar vinet till tonerna av utvalda låtar från topp 40 listan. Via en iPad trycker sig besökaren (med hörlurar på sig) enkelt igenom låtarna och svarar på några frågor under provningen. En jury väljer ut det bästa förslaget med en tillhörande motivering. Bästa förslaget vinner en 3-rättersmiddag för sex personer som tillagas hemma av en chilensk kock. Det hela kommer att köras i monter B:13:31, alla mässdagar. Kul att man försöker på sig något lite udda – det vinner mässan och besökarna på, sedan kunde man med fördel köra en provning med mer än ett vin och se om deltagarna upplever att olika musik passar till olika viner eller om det bli en salig mix utifrån personlig preferens.

Jag har också blivit inbjuden till en provning inför lanseringen av Terreno Petit Verdot 2009 som ska bli riktigt kul att prova ett rent Petit Verdot vin – jag återkommer till detta framöver.

Magnus Reuterdahl

