World of wine news (WoW), en svensk vinsajt med ett synnerligt anglosaxiskt namn, bekräftar min upplevelsebild om att det blir ett torftigare och torftigare sortiment på Systembolagets hyllor. Nu kan man ju väga upp detta med diverse internethandlare – och man kan ju ställa sig frågan om det finns något bakomliggande syfte i Systembolagets åtstramning rörande kvalitetsviner.

Enligt de siffror som presenteras anges sortimentet kallat fine wines (varför använda en engelsk benämning?) har antalet inom detta segment stadigt minskat de senaste åren; från 2050 år 2009 till 1800 år 2010 och ca 1200 i år. Vem tror att Systembolaget kommer kunna överleva i längden???

I artikeln omnämns att detta skulle bero på vikande försäljning på grund av höga priser på bordeauxviner de senaste åren, möjligen ligger det något i detta – samtidigt kan jag inte se att Systembolaget verkligen försökt sälja dem – de syns ytterst sällan utanför storstadsregionernas vinkällarbutiker – ett sätt hade varit att skeppa dem till Strömstad och låta rika norrmän få inhandla kvalitetsbordeaux istället för BiB en massé, ett annat att faktiskt låta hela svenska folket få chans att köpa hyfsad om än dyr Bordeaux. Å andra sidan kan man ju fundera på hur inköpsavdelningen sköts om man år efter år köper in viner man inte kan avyttra och utifrån detta drar slutsatsen att vill folk inte köpa dyr Bordeaux vill man inte köpa något annat dyrt heller – låt oss ta fram osthyveln och minska sortimentet.

I bakgrunden ligger problemet att Systembolaget inte vet vad deras kunder (vi) vill ha och man har inte heller några konkurrensmässiga  behov av att ta reda på det heller. Istället skapar man modeller efter vad man tror att du eller jag vill dricka och behöver sällan eller aldrig riktigt bry sig om man träffar rätt – då man fram till nyligen inte haft någon större konkurrens – nu verkar dock verkligheten ha kommit ikapp monopolet.

Magnus Reuterdahl

Annonser