Trots att jag började min nya anställning i Härnösand den 10 har jag ännu bara vara uppe ett bara dagar. Idag hittade jag mitt första vattenhål, en liten delikatessbutik; Ost & delikatessbutiken ”Lilla Saluhallen”. Har man bra ost och chark kan man förgylla mången kväll och det fanns en hel del kul i ostdisken.

På bilden ser ni dagens skörd en Red Leicester gjord på komjölk och färgad med utfällning från Annettoträdet och lagrad i ca 4-9 månader samt en Pecorino di Grotto, grottlagrad i 4-6 månader.

Red Leicester – har en nötig smak med inslag av skogssvamp. Robust, smakrik men ändå ganska len. Mycket trevlig. (Den röd-orangaosten till höger på bilden)

Pecorinon är lite smörigare, lite mjukare men också den med en fyllig och rik smak med en lång fin sälta. (den gula osten till vänster på bilden)

Osten sköljs ned med ett glas Chatateauneuf-du-pape 2007 Le Parvis. Fin len ton, med mycket mörka bär som drar åt det syltiga hållet, med en stor dos björnbär & katrinplommon och en litet kryddigt avslut med inslag av tobak. Ganska alkoholstinn och lite för direkt för att helt passa min palett men på inget sätt dåligt. Ett vin för höst, rusk och vinter som ger värme innanför bröstet.

Passar också på att testa den enda restaurang som verkar ha något som liknar ett fine dining kök, jag hittat hittills, i Härnösand; Vägg i vägg.

Följ på Twitter #väggivägg

Vad ska man då säga om restaurangen? På det stora hela riktigt trevlig. Maten känns en aning överarbetad, dock finns det kvalitet i såväl utförande som råvaror. Lokalen är trivsam och personalen trevlig. Vinlistan innehåller 4 vita och 4 röda viner, alla relativt billiga men från olika regioner och av olika typ – man borde dock ha rum för några mer exklusivare viner, maten håller för det. Jag drack ett glas il Monello 2008 Barbera d’Asti – trevligt och prisvärt.

Jag kommer definitivt ge dem en chans till🙂

Magnus Reuterdahl