Häromdagen besökte jag Wannborga vingård på Öland. Vingården ligger lite norr om Borgholm och består av ca 5000 vinstockar, varav ca 3500 ger full skörd. Bland druvorna märker man Rondo Leon Millot och Solaris. Det finns fler druvor, från början planterade man ett 40-tal sorter varav en en del visade sig ok, andra dåliga och några riktigt bra – det gäller att hitta dom druvor som fungerar bäst just där. 2005 kom första vinet och nu har man precis plockat plockats årets vita druvor, framemot november är det dags för de röda. I dagsläget producerar man ca 1500 liter vin/år. Jag har provat Littorina 2008 och Cucé 2009 bägge är bra, men det sistnämnda är ett rejält steg framåt och delvis ett resultat av samarbete med senor Peréz från den spanska producenten Mas Marinet, Priorat. Bilderna i inlägget är från Övra Vannborga på Öland.

 För övrigt finns en trevlig artikel om svensk vinproduktion i senaste numret av Gourmet. Nu är jag för dålig på svenska viner, men det skulle vara kul med ett djuplodande reportage om den svenska vinscenen där man tittar på vilka druvor som odlas, på vilka jordar med mera och kanske framförallt hur man skapar terrior. Dvs hur lyfter vi fram svenska eller nordeuropeiska viner som just områdestypiska – hur skiljer sig vinerna från omvärldens och vad är målet hos våra olika vinproducenter. Personligen hoppas jag på att man just satsar på det egna, att skapa något unikt och att man inte tittar på omvärlden och försöker göra precis som dem – i de tror jag att möjligheten finns. Magnus Ericsson på Uppkorkat har skrivit en del intressant om svenska viner på sistone, läs t ex här om svenskt vin bättre än någonsin.

Från Öland till en annan svensk producent, Gastronomigruppen. En utmärkt producent av äppelmust med mera. Nu gör man en Julmust på äpplemust av äppelsorten Alice. Denna lanseras på systembolaget i november 2011. Jag kommer köpa🙂. Läs mer på Vinovativas hemsida.

Bland udda vinproducenter kan också nämnas att hårdrocksbandet KISS nu kommer med ett vin, Zin Fire Zinfandel, det finns att beställa via Systembolaget (dock måste man beställa minst 6 flaskor). Med samma motivering som Motörhead Shiraz jag ser inte kopplingen och kanske ännu mindre när det kommer till KISS. Både Gene och Paul (de kvarvarande ursprungliga medlemmarna) utger sig för att vara nykterister och har så varit under hela karriären.  Det finns också ett öl, Destroyer (mini betsällning är 24 öl). Varför då göra ett vin eller öl, förutom det faktum att KISS lyckats sätta sin logga på allt från kondomer, lunch-boxar till begravningskistor så det kanske är logiskt ändå på något sätt?

Gin hade kunnat fungerat, där finns kopplingen – åtminstone skulle jag kunna tänka mig ett glas cold gin.

Magnus Reuterdahl