Ikväll blir det världens kanske bästa kyckling enligt Kort om gott på Taffel (receptet finns här). Rätten beskrivs som rysk men receptet är en svensk variant på rysk kyckling med svamp. Vem kan motstå en rubrik som det, måste testas. Vissa modifieringar har dock gjorts, jag hittade ingen svart trumpetsvamp så jag har använt kantareller och karljohan istället och då min mor är laktosintolerant har dylik grädde och smetana inhandlats – eftergifter, eftergifter.

Ytterligare en eftergift är avsaknad av annat än halvtaskigt vin till matlagningen, jag hittade inget vitt vin jag ville lägga pengar på på det lokala systembolaget – med undantag för ett billigare vitt till maten – så det får bli öl.

Om det är världens kanske bästa kyckling får vi svaret på ikväll 🙂

Uppdatering 3 timmar senare!

Måste säga att det här blev jättegott, världens bästa kyckling – njae kanske inte, men det kommer definitivt bli repriser. Jag gjorde några förändringar från Kort om gotts recept, dels de ovan angivna, jag tillsatte också en liten dos citron och ökade på vitlöken med det trippla och ökade också dosen konjak med ett par matskedar. Saltgurkan är ett måste – det är den som verkligen tar rätten till nästa nivå – vi serverade med pressad potatis för att få upp det sista av såsen samt lite potatis pressad till dryck jämte ölen 🙂

Magnus Reuterdahl

