Den europeiska vinbloggar konferensen (EWBC) går i år av stapeln i Franciacorta, Italien. Med bara drygt två veckor kvar innan det är dags att åka börjar man längta på allvar. Kul är att vi är rekordmånga svenska deltagare i år, trots att Per Karlsson från Bkwine inte har möjlighet att komma med. Med på resan kommer Michael Wising, Magnus Ericsson & Björn Lilja från bloggen Uppkorkat på hd.se, Anders Åberg – vinmakare och vinbloggare i Languedoc samt jag och min sambo. Förutom att få chansen att prova och dricka massor med goda viner samt äta god mat i trevliga miljöer så är det ett fantastiskt tillfälle att träffa likasinnade; vinnördar, vinbloggare, vinproducenter, journalister, importörer, exportörer mm.

Nu börjar en del av schemat för konferensen att klarna: redan klart är att vi kommer vara med på förfesten, en BYOB fest – dvs bring your own bottle. Vi tar med oss lite svenskt vin – från Vannborga på Öland. Vi kommer att delta in en workshop rörande vin och fotografi och en om storytelling och bloggande. Det blir ytterligare några men dessa har vi inte förbokat. Klart är också att vi kommer åka på en tre dagars tur till Toscana och njuta av Chianti viner – och väntar med spänning på schemat. Vi har dock fått schemat rörande söndagens resa i Franciacorta. Vi kommer att åka med en tur som tar oss till Bellavista, vars viner finns tillgängliga i Sverige via Systembolaget, och Uberti samt Lo Sparviere. Bägge de senare nya för mig.

Jag vill åka nu, men först ska ett par veckors grävande i Blekinge och några dagar på min nya arbetsplats i Härnösand avklaras.

Magnus Reuterdahl

