Har funderat lite på begreppet svensk smak efter att ha sett reklamen rörande en skotsk whisky, Latitude 55. Denna ska ha tagits fram för svensk smak – vad är det?

Fungerar den särdeles bra till surströmming, köttbullar, ärtsoppa eller sill? Kanske smakar den hembränt eller kryddad snaps eller är det en kopia av Mackmyra. Man kan också tänka sig att den är särdeles billig eller säljs i box (BiB), svenskarnas favoritförpackning – en snabb titt hos Systembolaget visar att den relativt billig men inte förpackad i en BiB utan i en PET-flaska, oavsett vilket finns det något som heter svensk smak?

Jag känner mig tveksam inför det lätt unkna budskapet man kan läsa in i begreppet svensk smak och hoppas att whiskyälskare i detta avlånga land vågar vara individuella i sin smak snarare än att låta sig inordnas i någon form av lagomkultur som snarast har en vägvisare riktad mot BiB-kultur, dvs enkelriktad. Jag har inte hittat reklamen på nätet men den rullar på TV3 och TV8.

Då jag har inte smakat den har jag inget att säga om innehållet som sådant, den kan ju vara god, men jag kan inte säga att jag inte känner mig särdeles sugen då reklamen inte faller mig på läppen!

Magnus Reuterdahl