Lördagslunch – man tager vad man haver; i frysen fanns lite scampi och i skafferiet fanns glasnudlar, vitlök, soja och balsamico samt diverse kryddor. Då man lever med en packad kappsäck har man sällan så mycket hemma så det fick också bli en rask marsch till närmaste butik; detta gav lite salladslök, en chilifrukt, lite purjolök, lite salladskål och gurka och givetvis en flaska vin.

Vi återanvände ett gammalt recept, lade till och gjorde om och fick till en trevlig lördagslunch

Vi gjorde en sås genom att blanda ihop följande

  • 5 msk soja
  • 3 msk balsamicovinäger
  • 3 msk flytande honung
  • en nypa svartpeppar
  • en nypa salt
  • 1 nypa mald kanel
  • 2-3 bitar torkad stjärnanis (mortlas)
  • 5 kryddnejlikor (mortlas)
  • 2 msk syltad ingefära (finhackad)

Droppade en lagom mängd scampi i denna och lät dem ligga och marinera i ca 30 min. Skar upp salladslök, en gurka, lite purjolök och blandade i ett par nävar sugersnaps i en bunke. Därefter finhackade jag en röd chillifrukt och ett par klyftor vitlök vilka jag kastade ned i en het pannan med lite olja, efter någon minut lade jag i scampin. När de fått lite färg hällde jag i  kålen, löken etc och nudlarna – ruskade runt ett par gånger så att allt fick lite värme – lade upp det hela på ett par tallrikar och sprinklade över lagom med sås – och det blev riktigt bra.

Till någonting att äta behövs någonting att dricka, från bolaget fick jag med mig en flaska Millton Chenin Blanc 2008 från Te Arai vineyard, Nya Zeeland. Nytt vin för mig, från Systembolagets tillfälliga sortiment.

Ett trevligt vin, ganska runt och relativt sött med en hel del honung, persika och aprikoser samt ekfat. Fungerade bra mot hettan i maten och som sällskapsvin. Väl spenderade pengar!

Magnus Reuterdahl

