Jag är generellt lite dålig på att dricka viner från sydafrika, inte för att det inte finns bra viner utan för att jag druckit lite för många med lite för mycket kaffesmak samt röksmak. Bägge smakerna kan fungera bra i ett vin men inte när de tar över eller blir den smak som sätter karaktären på vinet. Nu är detta en smaksak och jag vet att många gillar detta. Sedan igår kväll befinner jag mig på ett kort besök i Sölvesborg och då fick man åter möjligheten att besöka ett av statens provinsiella utskänkningställen och som vanligt är utbudet i de högre prisklasserna minimalt emedan lågpris vinerna finns en masse. Jag har dock varit med om betydligt värre men jag tycker att det verkar som att systembolagens viner i det högre prisklasserna har minskat betänkligt i dessa mindre butiker de senaste två-tre åren, förr kunde man hitta åtminstone några intressanta viner – idag är det samma tre-fyra viner överallt.

Ett vin var dock nytt för mig, Sequillo red 2008.

Doften är fruktig med inslag av ekfatskrydda men ganska ren.

Smaken är lite fransk i stilen, elegant, välbalanserad och tydlig. Mörka bär, med en lagom dos ekfat, lite tobak och peppriga toner i avslutet. Ett gott vin som dock är lite för snällt, man väntar att något ska komma fram, en eruption av smaker, men det förhåller sig stilla och tillbakahållet. I första hand är detta ett trevligt matvin, som sällskapsvin tenderar det att bli lite tråkigt efter något glas eller två.

Magnus Reuterdahl