2007 anses vara en lite svajig årgång i Bordeaux, men jag måste nog ändå säga att jag varit nöjd med det mesta jag druckit från året.

Detta är gjort på 80 % Merlot, 20 % Cabernet Franc i Pomerol. Kan inte påminna mig att jag druckit något från just detta slott tidigare, men ska låta det vara osagt. Redan när man öppnar flaskan står de blåbären som en kvast ur flaskan blandat med en lite fatig ton. Efter en stunds syrekontakt börjar det öppna upp sig, fortfarande dominerar den blå frukten, med en varm ganska söt ton, en hel de stall kantat av ekfatskrydda, vanilj och kaffe. Där finns också inslag av violtabletter och en blommig sommaräng.

Smaken är lite eldigt kryddig och förhållandevis stor, lite syrliga bärstoner, bra tanniner och fin frukt. Det är ganska strävt, stort men ändå elegant, med ekfat, lite nötter en hel del vanilj toppat av mörka blå bär, lite svarta vinbär – eftersmaken är lång med inslag av lite mörk choklad och kaffebönor. Lättdrucket, trevligt, inte enkelt men saknar kanske något i komplexitet, här finns det mesta och gillar du detta finns det mycket mer att uppleva runt nästa krök. Ett par flaskor till blir det nog.

Magnus Reuterdahl