Fortsätter med Italienska viner, ett vitt vin som minner om mitt eget förnamn Magnus; Magnás Sauvignon 2007 – gjort på sauvignon blanc. Vinet kommer Friuli-Venezia-Giulia som ligger den nordöstra delen av italien, närmare bestämt från Isonzo del Friuli som ligger i den sydöstra delen av denna region. Detta är en region jag vet förhållandevis lite om vilket jag noterade när jag botaniserade i på bolaget. Så namn och region fick mig att plocka ned i varukorgen – detta är en kombination som kan leda till usla köp – hur var det här?

Doften är riktigt trevlig, lite blommig, fruktigt torr med inslag av vinterpäron, nässlor och krusbär.

Torrt, friskt, lite syrligt och en aning blommigt. Inslag av päron, svartvinbärsblad och lime och grapefrukt, i avslutet kommer en liten ton av kärnbitterhet. Även blint tror jag mig ha plockat sauvignon blanc i detta vin. Bra matvin men kanske en aning endimensionellt som sällskapsvin – å andra sidan är det välbalanserat och rent i tonen – ett lite mitt emellan vin, gott, druvtypiskt men inte världsomstörtande.

Jag känner mig dock sugen på att testa mer från denna region.

Efter en stund gjorde vi lite mat till vinet och då vaknade det riktigt till liv – det matchade riktigt fint till såväl sältan i maten som de nötiga tonerna från mandeln.

Maten vi gjorde var en variant på en svamplasagne som vi fick rekommenderat. Vi bytte helt sonika ut champinjoner mot kantareller och ricotta mot lagrad prästost och chevré – recept – det kommer här.

Öppen kantarell- och seranolasagne

Receptet för varmrätt för 2 personer eller som förrätt till 4 personer.

4 lasagneplattor, koka tills de blir mjuka

Under tiden gör man en mandelpesto av ca 0,5 dl skalade mandlar som torrostas hårt, dvs tills de får fin färg, mortla dem. Tillsätt rivet citronskal, ca en citron, samt några droppar citronsaft (2-3 tsk) och en nypa salt samt en tsk honung – rör ihop. Smält ca 25 gr smör, tills du får en lite brun ton och knäckig doft – ta bort bottensatsen – rör i blandningen och håll varm.

I nästa panna hälls en finhackad gul lök och en finhackad vitlöksklyfta, låt dem svettas i lite smör innan du häller på ett par dl förvällda kantareller och ca 0,5 hg seranoskinka (strimlad). Låt steka ihop på låg värme.

Riv ca 1,5 dl vällagrad ost och smula ca 50 gr chevré.

Strax innan lasagneplattorna är färdiga så häller du i spenaten och vänder ned denna i lök och skinkblandningen – låt koka ned.

Lägg upp lasagneplattorna på ett par tallrikar, dela upp röran av lök, svamp, skinka och spenat på ena halvan. Lägg över ost och lägg över andra halvan av lasagneplattan. Sprinkla ovansidan med mandelpeston och servera med lite grönsallad och tomater.

Fungerar utmärkt med en frisk Sauvignon blanc!

Magnus Reuterdahl

