Semestern börjar i Jönköping med ett besök hos föräldrarna på väg upp mot Stockholm. Mina föräldrar gillar vin men har kanske inte riktigt mitt intresse för detsamma utan köper oftast lite billigare viner på resor utomlands – ibland bra, ibland mindre bra och ibland bara udda. Fredagens vin var lite mitt emellan, mitt öga fångade dock en snabb glimt av flaskan och en förhoppning tändes; etiketten såg ut som en klassisk bordeaux även om jag just då inte uppfattade namnet.

Har du hört talas om Château les Raymonds?

Många vill rida på vågen av andras kvalitet och se om som lite mer än vad man egentligen är, Château les Raymonds rouge 2008 har ett slottsnamn och en etikett som ser ut som en klassisk bordeauxetikett. Vinet är från Bordeaux, Appellation Bordeaux controlée utan angiven kommun,  dvs ett enklare rödvin från Bordeaux. Det kanske är orättvist, men per automatik blir det att jag jämför det mot andra Bordeauxviner. Jag hade sannolikt haft svårt att placera detta vin i någon speciell region vid en blindprovning, det är överlagt ganska anonymt men habilt. Det saknar den kvalitet, elegans, komplexitet och struktur jag förväntar sig av ett Bordeauxvin men å andra sidan hade jag inte fått det presenterat för mig som just ett Bordeauxvin hade jag kanske bedömt det annorlunda.

Magnus Reuterdahl

