Vin(g)ligt kommenterade gårdagens inlägg, på twitter, med att om man inte sett vinlistan i förväg finns det möjlighet till överraskningar – sant! och igår blev jag överraskad. En första blick på vinlistan och jag visste vad jag ville ha – vit Hermitage. Jag har druckit det vid några tillfällen innan och det är som en liten del av himmelriket varje gång, dock är det högst dränerande för plånboken, jag återkommer till vinet strax.

Igår hade vi bokat bord på Calmar hamnkrog – efter att White Guide kapat dem ur årets upplaga hade jag hunnit börjat fundera lite. Till förrätt åt vi råbiff respektive vit sparris med seranoskinka och hollandaisesås. Den senare fungerade utmärkt till vinet vilket kanske råbiffen inte gör, eller rättare sagt senap fungerar ytterst dåligt till vinet. Till varmrätt blev det hummer respektive grillad tonfisk med minipilgrimsmusslor, blåmusslor, räkor och scampi i kokossås och nudlar. Bägge rätterna fungerade bra mot vinet. Som avslutning valde vi en chokladtryffel och jordgubbar – jordgubbarna avrättade vinet medan chokladen fungerade bra.

Vinet spelade huvudrollen på fler sätt än ett – det blev lite mer än vi tänkt oss,  när man kom med vinet var det en magnumflaska som bars fram. Vinet är inte helt billigt, men förm 1500 ml var det ett riktigt bra pris.

2004 Chante-Alouette Hermitage blanc från M. Chapoutier. Doften är nästan obefintlig, det finns lite våt kartong och aning blommighet.

Smaken är stor, komplex och samtidigt elegant – här finns mängder av smaker som skapar en enhet – det finns en nästan perfekt balans mellan smakerna. Tyvärr kan man ju inte ta med sig lite vin hem och låta det utvecklas så man för nöja sig med de timmar man har på krogen och vinet hann utvecklas en hel del under den tiden. Smaken är en liten aning vaxig men frisk, syran är förhållandevis låg men backas upp av tydliga mineraltoner, flintrök och kalk, och lite citrus. I frukten finns en aning aprikos, mango och som nämnts lite citrus, det finns också en honungston och lite anis, i avslutet kommer en liten vitpepparton. Mon Dieu vilket vin – önskar att jag hade en större plånbok och kunde njuta av detta varje dag…

För att återgå till maten; förrätterna var utmärkta och likaså hummern. Tonfiskrätten var bra men inte riktigt 100% – nudlarna var en liten aning överkokta, men helt OK att äta. Annars en trevlig meny, hyfsade priser och bra och trevlig service samt en trevlig lokal – jag kommer tillbaka 🙂

Jag gick och la mig mätt, nöjd och med ett lite fånigt leende på läpparna och drömde om Hermitage Blanc hela natten.

Magnus Reuterdahl

