Uppdaterad 2011-07-09

Så är arbetsveckan all, trötta och slitna efter ytterligare en vecka i kulturmiljöns tjänst beslöt vi oss för lite ost, lite skinka, lite sallad, lite rökt fisk och skaldjur, melon och vin. Något vitt behövde emellertid inhandlas och som vanligt gör Systembolagets sortiment utanför storstaden det inte lätt att impulshandla, jag hittade dock något som var nytt för mig. Ett vitt portugisiskt vin; Encosta dos Castelos, Vihno Verde 2008. Om det är gott? Den som lever får se, jag återkommer framåt kvällen.

Inledningsvis smakar det lite Riesling men med lite mer fruktsötma, med dragning år aprikos och mango, en tydlig grapebeska och ganska låg syra. Med lite temperatur kommer en lite smörigare ton och lite chardonnay lika toner vilket gör den mer balanserad. Den är en aning vitpepprig i avslutet och har en lite ”giftig” ton, på ett positivt sätt. Lite udda toner, inte fantastisk men läskande och riktigt god. Bra sommardricka!

Ost och charkvaror inhandlades på Saluhallen, trevligt utbud, trevlig lokal. Ost i form av Fiore Sardo, Robiola Quercino och svensk camembert och lite kallskuret i form av Pancetta Gran Coppata och Bresaola. Vi köpte också lite rökt smörfisk och rökta räkor med aioli. Dvs lite smått och gott 🙂

Pancetta Gran Coppata var riktigt trevlig likaså ostarna och kanske speciellt Fiore Sardon.

En kul grej rörande vinet var att jag om inte annat lärde mig något nytt, det finns åtminstone en vinimportör i min födelsestad, Jönköping; Stragas gruppen AB – kul! Lite udda är dock att de inte verkar ha någon hemsida.

För övrigt har vi en flaska rött också om andan faller på; 2009 Les Launes Crozes Hermitage från Delas. Det brukar vara helt OK och jag har ännu inte haft tillfälle att testa 2009:an.

Arbetsveckan tog ut sin rätt och vi lade oss ganska tidigt, trött och mätta. Det röda får vänta tills en annan dag! 

Magnus Reuterdahl

