I väntan på ett inlägg om lördagens vinduell på söders gröna höjder har två av mina provningskombattanter redan kritat sina noteringar, Red Scream and Riesling och Svenssonsmakaren. Själv har jag å ena sidan känt mig lat och å andra sidan utarbetad, kan ni tänka er – lite frisk luft och en annan faller som en fura i sängen.

Idag kände jag dock inspirationens kläppa slå och har börjat formulera mig om lördagens pavor som sträcker sig från Sydafrika till Portugal till Österrike till Frankrike till Tyskland mm. För att ytterligare inspirera mig har jag knäckt en flaska rött och inhandlat lite lyxiga godbitar.

En av Kalmars pärlor är Malins delikatesser & vilt som numera kan komma att räkna undertecknad bland i sitt klientel tack vare ett trevligt sortiment men kanske inte minst tack vare ett både trevligt och personligt bemötande och förhållandevis bra priser. En salsiccia inhandlades och två bitar ost; bägge nyheter för mig; Trentino som smakar lite som en kombination av Parmesan och Västerbottenost och en dansk ost Vesterhavsost från Thise Mejeri, lite nötig i tonen, med en fin lite fet gräddig ton och en aning honung och skarphet i avslutet – mumma.

Vinet då, det blev en Livo Pavese Barbaresco 2007; stor sötfruktig lite mörk doft med inslag av undervegetation, tryffel och moreller. I smaken finns lite mörka sötsyrliga toner blandat med höst och jordtoner, en aning salvia och anis. Stort och gott, men jag vill nog ha lite mer hos ett Barbaresco än vad detta levererar. Jag skulle vilja ha lite mer stringens, tanniner och elegans – dock fungerar det utmärkt för dagen.

Magnus Reuterdahl