Då är det snart dags för midsommar igen, tiden går fort när man har roligt. Som vinälskare är detta kanske inte den optimala högtiden då den snarast förknippas med starkare varor och sådana gjorda av humle & malt snarare än av druva. Druvjuicen är inte heller särskilt välanpassad till sill & potatis och andra styggelser av liknande karaktär. Till grillen fungera det dock utmärkt och likaså till desserten. Vem har inte hört talas om champagne & jordgubbar och som välkomstdrink.

Själv har jag valt två viner jag tror kommer fungera bra till det grillade, ett fransk/svenskt och ett österrikiskt. Inget av dem  är särskilt dyrt, men bägge har varit trevliga då jag provat dem och i bägge fallen har grillat poppat upp i huvudet – låt oss sätta tanken till praktik!

Le temps du sorcier från Domaine la Rabidote, A.O.C. Saint Chinian, är ett nytt vin från Languedoc, så nytt att det är första årgången och så nytt att det ännu inte finns att tillgå på den Svenska marknaden – pilutta er🙂. Hur fick då jag mina händer på denna ”raritet”. Vinet görs av Anders Åberg (se Livet i Languedoc) han och hans fru köpte härom året en vingård och bestämde sig för att göra vingårdsvin, dvs. inte odla druvor och sälja till någon annan utan göra sina egna viner. I princip hela vingården är sammanhängande vilket är ovanligt i Languedoc, oftast äger man någon eller några hektar här och några där. Vinet lagras och blandas i en närliggande by på traditionellt sätt.  På midsommar låter vi dess magi sättas mot mat. Anders Åberg är för vissa känd för något helt annat än vin – någon som vet vad?

RW06 är en cuveé från Gaudium som jag provade på handlavin.se sortimentsprovning härom månaden. Det är ett lättillgängligt trevligt rött vin gjord på Zweigelt, Cabernet Sauvingon och Merlot. Kanske inte något till lyxbjudningen men sannolikt riktigt bra till lite grillat kött; också detta sätter vi på prov. Från samma provning kommer ett trevligt Weissbugunder (2009) från Gsellmann & Hans – detta kan å andra sidan fungera bra i många sammanhang, som sällskapsvin eller till mat, såväl enklare som mer exklusiv. Eftersom jag vet att det vankas lax av minst ett slag fick detta följa med, om inte annat kan jag tänka mig ett glas för att svalka strupen eller för att njuta av i värmen – för den kommer väl?

Ett mousserat vin skall förstås också förtäras – ingen fest utan bubbel; Bellavista cuveé brut från Franciacorta. Bubblor från Italien förpackade i en magnumbutelj. Riktigt snygg flaska och förhoppningsvis gott. Till hösten bär det av mot Franciacorta i samband med European wine bloggers conferance, så detta ingår i min plan att testa vad som finns att hitta i Sverige.

Utöver detta blir det givetvis lite öl, någon drink och nubbe i trevligt sällskap.

Nu vet ni vad jag kommer dricka kom midsommarafton – vad dricker du?

Jag återkommer – Glad midsommar.

Magnus Reuterdahl