Jag satt och bläddrade i en gammal Kalle Anka från 1973 och fick syn på en annons. 1973 annonserade Zingo ut fyra nya smaker, varav tre finns med på denna: Choklad Zingo, Päron Zingo och Banan Zingo. Samma år introducerades också Körsbär Zingo. Trots att man enligt reklamen låtit över 1000 ungar i åldern 5-15 år provdricka dessa gick de förhållandevis fort i graven; Choklad Zingons historia var all 1977, övriga är jag osäker på men de försvann sannolikt däromkring. Uppenbarligen hade man ett felaktigt urval av barn eller ställdes frågorna på fel sätt – smakerna är idag knappt ett minne blott och endast apelsin är kvar.

Nostalgi är kul men frågan är om dessa drycker skulle fungera idag? Jag har inget eget minne av Choklad Zingo eller någon av de andra smakerna, förutom reklam i gamla tidningar såsom denna. Men det är ju inte utan att man blir sugen på att testa, om möjlighet skulle komma. I revyn Glaset i örat av Hasse å Tage finns citatet ”och så klämde vi en avskedsbägare då på renat och nya Zingo med chokladsmak”, känns kanske inte som en klockren drink (men väl en klockren dialog), Körsbärs Zingo kan jag dock tänka mig att göra en fulgrogg på🙂

Lysande klipp, och ungefär samma kommentarer jag fick från vissa när jag började jobba ute i landet, långt från storstaden och betongen långt ute i spenaten🙂 – tack och lov kommer man hem då och då och får sin dos av avgas och betong.

Magnus Reuterdahl