Jag har tidigare skrivit om ett nytt radioprogram om mat, vin & musik; Köksradion i P2. Programmet leds av musikern, musikproducenten och DJ:n Håkan Lidbo, dj:n, sommeliern och vinbloggaren Alf Tumble, Dricks, och matskribenten, författarinnan och bloggerskan Lisa Förare Winbladh, Matälskaren. De bägge senare bloggar på Taffel.se.

Så istället för en TV-kock får vi nu en radiokock och en radiosommelier (någon TV-sommelier kom jag på stående fot inte på) ackompanjerade av musik i vad man skulle kunna kalla ett stycke interaktivradio. Tanken är att man ska skaffa ingredienserna och vinet i förväg – för att tillsammans med programledarna tillaga och njuta av maten, vinet och musiken – med alla sinnen. När programmet väl är slut kan du dessutom hämta hem spellistor och fortsätta musikäventyret själv eller tillsammans med vänner. Inköpslistor och spellistor hittar du här.

Det första programmet har temat Misstag och sänds på fredag i P2 – 18.00-19.20, det kommer också finnas som podcast.

Här dryftas fatala misstag i köket, rätter som är perfekta om du misslyckas med allt annat, vin som uppkommit av misstag och vin på druvor man använt av misstag. Även musiken rör misstag; som historien om violinisten som snubblade och krossade sin Stradivarius, om musikstilar som uppkommit genom missförstånd och rena inspelningstekniska missar. Man lovar dock att urvalet av musik inte ska vara ett misstag, så inte heller recept eller vin – eller kombinationen av dessa.

Jag har tjuvlyssnat lite på programmet och ser fram emot att lyssna på det lite mer koncentrerat kom fredag. Alltid kul med lite nya grepp och även om jag bara lyssnat några minuter känns detta riktigt lovande… jag kommer dock inte kunna delta interaktivt under sändning eftersom jag räknar med att sitta i en bil vid tillfället – men då är ju podcasten lysande för ett senare tillfälle 🙂

Magnus Reuterdahl

