Angående ledaren i Livets Goda #55

Uppenbarligen är jag, en av din läsare, inte intressant (och då också ett antal fler) som prenumerant eller läsare (eller också är vi mycket intressanta efter som du väljer att ta upp oss då och då)! Möjligen är jag också en av de bloggare som du, Anders Enquist, bedömer som en i vinbloggarklubben för inbördes beundran! Man kan efter detta undra för vem dina ledare, din tidning och dina annonser är riktade – uppenbarligen är den/de inte riktad till vinbloggare! Någonstans på er hemsida hävdas att ni är ledande rörande mat- och dryckeskultur i Sverige men samtidigt tycks det mig som du avber er åtminstone en del av denna, vinbloggarna! Avber du också våra läsare?

Jag gillar i huvudsak tidskriften Livets Goda, och anser den som en av Sveriges bästa vintidningar, dock mindre och mindre så med dig som dess chefredaktör. Tyvärr känns du mer och mer som en Don Quitote som vill slåss mot dem som du uppfattar som dina fiender snarare än att skriva för vinälskare! Jag tycker att detta är synd då jag oftast gillat både dina ledare och Livets Goda! Jag vill börja med att säga att de flesta vinbloggare jag känner är inte emot varken dig eller din tidskrift! Jag skulle istället hävda att du och Livets Goda, som du ofta  står upp emot vinetablissemanget och mot BiBarna, är en av de som är en ledande motkraft mot sortimentsförsämringen på Systembolaget.

Någonstans har du missuppfattat såväl våra bloggar som syftet med dem, åtminstone min. Speglingen ”kolla här” och ”imponeras av mig” är inte alls mitt eller de flesta vinbloggares mål. Vill du peka på någon av oss som gör ett synnerligen uselt arbete så gör det tydligt, och inte från toppen av ett glasberget och i någon form av allmän riktning nedåt! Jag vill inte ses så och sannolikt vill inte de flesta andra det heller, varken av dig eller andra.

Det är mycket möjligt, och sannolikt, att du testat mer vin, druckit bättre vin och är oss andra överlägsen i någon form av vinkunskap. I slutändan har du dessutom sannolikt ganska dålig kunskap om våran kunskapsnivå både vad det gäller vin och mat! Det finns många typer av vinbloggare – privata vinbloggare, importvinbloggare och journalistvinbloggare (minst ett par från din egen tidskrift) mfl. – och vi är alla konsumenter, vissa av din tidskrift, alla av vin – varför vi borde ingå i din intressesfär och framför allt tillhör vi dom dina annonsörer vill nå – varför vill du alienera oss?

Jag kanske har missuppfattat dig! Jag dricker och skriver om de vin jag gillar, de vin som känns intressanta och relevanta för mig och hur de kan fungera i kombination med mat. Jag skriver om Systembolaget, om vinimportörer och vin-, sprit- och ölnyheter och annat som berör mig som konsument – jag ber högaktilgt om ursäkt om detta är jobbigt för dig men i slutändan berör det mig föga – jag kommer fortsätta så länge jag tycker att det är kul eller intressant och jag hoppas att alla andra vin- och dryckesbloggare gör detsamma – liksom tidskrifter som din egen!

I slutändan är det ointressant om det är DINA åsikter DU för fram i en ledare då DU är chefsredaktör och därför är dina åsikter också tidningens åsikter, så tycker du att några särskilda bloggar är dåliga eller några särskilda inlägg är dåliga – kritisera dessa och dra oss inte alla över en kam!

Magnus Reuterdahl