Efter ett par dagars fältarbete strax utanför Västervik i gassande solsken i ett underbart pastoralt landskap. Strax nedanför vårt arbetsområde höll sig hästfölen nära sin mödrar, de verkade också njuta av vädret🙂

Ett par dagar under solen gör dock sitt till, man är en nyans rödare och den friska luften tar ut sin rätt – så jag kände att jag var värd något gott vitt. Glad i hågen styrde jag därför stegen mot det centrala bolaget i Kalmar.

Efter en liten rundvandring trodde jag att jag att det måste saknas en hylla – jag hade hittade en hylla med vita viner med ett pris över 100:-. Där stod ett 30-tal viner, dock inget jag var riktigt sugen på. Då det dyraste vinet på hyllan kostade 169:- var jag säker på att det måste finnas ytterligare en hylla med vitt vin någonstans. Det gick så långt att jag plockade fram mobilen och gick in på Systemets hemsida för att klargöra om man inte hade något mer. Hemsidan ger besked att det finns 31 vita viner i butiken över 100:- där det dyraste kostar 169:-, mousserade ej inräknade. Några av dessa är förvisso bra men… är detta valfrihet?

Vidare, i butiken finns 219 sorters vitt vin på 750 ml flaska. Att 14% av dessa i det som brukar anges som det högsta prisintervallet, 100:- +, är kanske inte så illa – men inga viner över 169:- ??? Jag sökte omedelbart igenom stadens andra bolags sortiment och hittade att det åtminstone var en aning bättre, drygt 60 viner över 100:- varav fyra viner över 169:-. Tyvärr är två av dessa de som finns i princip i hela Sverige; Chassagne-Montrachet 2007 från Joseph Drouhin och Meursault 2008 Pierre Bouzereau-Emonin – två i och för sig trevliga viner men det finns mycket jag hellre lägger motsvarande peng på. Jag inser att det blir att beställa hem det jag vill ha:/

Det är vid sådana här tidpunkter man börjar fundera, det står rader av vin som smakar ungefär detsamma för ungefär samma pris på bekostnad av kvalitet och särdrag. Hur tänker man när man bestämmer sortimentet i en butik? Enligt Systembolagets hemsida gäller följande:

Man har i princip fyra typer av butiker:

  • Den lilla butiken med ca 490 artiklar,
  • Den mellanstora butiken med ca 900 artiklar,
  • Den stora butiken med cirka 1 400 artiklar,
  • Den allra största butiken cirka 1 800 artiklar.

I detta ingår det lokala valet och fasta- och tillfälliga nyheter.

Utöver detta finns vinkällarbutiker, där det förutom det vanliga sortimentet också saluförs alla viner över 100 kronor samt alla spritsorter samt lanseringar av exklusivare artiklar i små kvantiteter, saluhallsbutiker i vilka det ska finnas en tydlig koppling mellan mat och dryck och butikerna i saluhallen.

Sortimentet i sig är uppdelat i olika moduler kallade BAS (T1-T3) till T9. Desto högre siffra desto färre butiker är de tillgängliga i. Modul T6 säljs enbart i vinkällarbutikerna men går av kunden att beställa hem till samtliga butiker och utlämningsställen runt om i Sverige. Modul T7 och T8 finns endast i de tre vinkällarbutikerna. I modul T9 ingår i första hand säsongsartiklar såsom glögg, julöl och påsköl mm.

Vidare har Systembolaget sedan i år en idé om att nyhetsvinerna ska finnas tillgängliga under ett helt år (läs mer här, se sid 41 – pfd). detta kan bara leda till en bortsortering av små tillverkare, vilket i sin tur sannolikt kommer att leda till att vi får än mer mängdproducerat vin på bekostnad av familjeföretag, ekologi och viner med personliga värden.

En förändring är dock på gång – Systembolaget ska enligt uppgift skrota denna modulmodell, i stället ska man ha ca 500 produkter i ett bas-sortiment som ska finnas i alla butiker.

Förändringen kan nog vara bra om detta betyder att butikerna större än den lilla butiken ska ha ungefär samma sortiment som tidigare och därmed också får en större möjlighet till fria val dvs. mellan 400-1400 valfria artiklar. Då kan man åtminstone tänka sig att kunderna får en större möjlighet att påverka utbudet. Tyvärr misstänker jag att så inte kommer att bli fallet.

Tja – det där blev kanske lite negativt, det finns en hel del som är bra med Systembolaget också – det finns en hel del kul i vinkällarbutikerna och så finns beställningssortimentet som blivit mer tillgängligt i och med e-beställningen. Sedan få man inte glömma att på många ställen har man både trevlig och kunnig personal.

Tanken var ju dock att skriva om något betydligt mer trevligt – vin. Så lite på sniskan kommer här ett par ord om kvällens vin;

en flaska Sancerre Les Baronnes 2009, ett trevligt ungt vin – friskt, torrt med en hel del citrus, lite fläder och hårda äpplen, en fin dos mineraler, lite gröna gräsiga toner i bakgrunden och med en bra eftersmak med lite bett i. Ett trevligt sommar vin!

Med förhoppning om ett bättre sortiment och en skön sommar

Magnus Reuterdahl