Ytterligen en kväll i ett rosa töcken, denna gång odlat, jäst och buteljerat i Österrike; Leth’s Have Pink, Zweigelt Rosé. Jag hoppas verkligen inte putslustiga namn på vin är en trend som tar fäste i Österrike. Vin behöver ingalunda vara svårt och elitiskt men putslustigheter av detta slag hör enligt mig hemma annorstädes.

Inledningsvis lät jag mig också luras utav ordet Leth’s vilket fick mig att associera till det området utmärkta kooperativet LeithABerg från Burgenland – vars torra vita viner (det var främst dem jag hann prova i höstas i samband med the European wine bloggers conference) hade en imponerande friskhet, lysande syra och mineraltoner som fick tårna att krulla sig. Det fanns ett drag som minde av hav och sommar och en mineralstinn sälta som gjorde dem intressanta och annorlunda. Här tas man dock raskt ur villfarelsen, detta vin kommer från Weingut Leth i distriktet Wagram (Donauland), Niederösterreich.

Vinet ser dock trevligt och lockande ut i färgen och jag har druckit flera trevliga rosér gjorda på Zweilgelt.

Vinet har en bärig, ungdomlig doft med inslag av vilda röda bär, sötsur apelsin och i bakgrunden lite vaniljstång. Vinet är ungt, torrt och bärigt. Här finns inslag av röda vinbär, hallon, gräs och blodapelsin. Det är sött, enkelt och fruktigt med en fin torr ton och en trevlig syra. Trots min aversion mot namnet måste jag säga att jag finner mig sitta och må ganska bra tillsammans med denna rosa österrikare – trevligt! Fungerar både till mat och som pratvin – så här till sommaren ska man kanske säga balkong- eller altanvin istället för pratvin (vilket känns som något som polisen skulle kunna servera i smabnd med ett extra krångligt förhör) – dvs. något som är trevligt att bara sitta ned och njuta av vår- sommarkvällen med, gärna i gott sällskap.

Magnus Reuterdahl

