Lövbiff är ofta relativt billigt men blir också ofta ganska tråkigt, lite segt och smaklöst. Så vi, jag och min sambo Anne, slog våra kloka huvuden ihop och funderade. Det blev en kombination av rester, vad som råkade finnas i skafferiet och lite mischmasch; en rotsellerikräm, en tomatsås (rester från tidigare i veckan), en grönsallad, grillad zucchini och rullar av lövbiff fyllda med en variant på duxellmassa. Det hela blev riktigt gott och kommer att göras igen.

Duxellmassan gjordes enligt följande till ca 600 gram lövbiff (5 biffar):

  • 100 färska champinjoner – finhackade
  • 75 g bacon, hackad
  • 1 stor gul lök, finhackad
  • 1 vitlöksklyfta, finhackad
  • 1 liten röd chilifrukt, finhackad
  • 2 msk tomatpuré
  • ca 10 blad hackad färsk salvia
  • ca 0,2 dl kalvfond
  • svartpeppar & salt

Jag stekte ihop chaminjonmassan, bacon, lök, chili & vitlök – därefter tillsatte jag tomatpuré & kalvfond – och till sist finhackad salvia, salt & peppar. Lät det svalna en aning och rullade in det i köttet, rullarna stektes sedan upp (bryntes) på hög värme – därefter sänktes temperaturen rejält och ca 0,2-0,4 dl kalvfond hälldes på över rullarna så att det fick koka in i köttet.

Igår drack vi en flaska Gaudium Vinum Galos St. Laurent 2009 till maten. Detta är kanske inte det bästa St. Laurent jag druckit – det är lite för snällt och välkammat men det är ett bra vin och i sin prisklass helt ok. Tyvärr finns det alltför få St-Laurent att hitta i Sverige, detta finns via Handlavin.se och kan vara ett bra instegsvin på druvan.

Magnus Reuterdahl