Vad gör du på lördag?

Jag ser fram emot rieslingprovning hemma hos Red Scream & Riesling på lördag tillsammans med Svenssonsmakaren, Niklas Jörgensen från Wine virtuosity och ost-, mat- och vinbloggaren Who cut the cheese. Tillsammans ska vi testa Riesling årgång 2005 på inbjudan av Red Scream & Riesling – man tackar & bockar :). Det ska bli kul dels att prova viner dels att träffa både nya och gamla bekantskaper från bloggosfären. Själv bär jag med mig en flaska Dr. Loosen Graacher Himmelsreich Riesling spätlsese från Mosel och en flaska Emrisch Schönleber 2005 Monzinger Frühlingsplätzchen Riesling Auslese från Nahe.

Innan det är dags att korka upp, smaka och eventuellt dricka ska jag på en osteologisk workshop på Osteoarkeologiska forskningslabortoriet (OFL), Stockholms universitet under titeln Att stå på flera ben om om teoretisk osteoarkologi. Osteologi betyder fritt översatt läran om ben och med osteoarkeologi avses studiet av alla ryggradsdjurs skelett, inklusive människan, i förhistorisk, historisk och/eller arkeologisk kontext.

En heldag med två av mina favoritämnen 🙂

Kommer för övrigt att twittra lite under provningen med början ca 1900 följ med via #riesling05 – det blev tyvärr inget twittrande, det var lite svårt att få plats med datorn på lämplig plats. 14 rieslings, 6 madeiror och ett rött från 1947 han dock slinka ned. Ett inlägg kommer 🙂

Magnus Reuterdahl

Ps. Kunde inte hålla mig från att göra en ordlek av inläggets titel och lördagens värds bloggnamn Ds.

