Då vet jag lite mer om hur säsongen 2011 kommer att se ut, det blir Kalmar det närmsta halvåret – åtminstone under veckorna – som arkeolog vid Kalmar läns museum. När jag var yngre spenderade jag flera somrar på Öland tillsammans med min familj. 2004 deltog jag i min första professionella arkeologiska undersökning, en gropkeramisk boplats (ca 3300-2400 f.kr.) på just Öland – närmare bestämt på Ottenby kungsgård. De gropkeramiska traditionerna tillhör stenåldern, de är främst kustbundna och kännetecknas av keramik med intryckta gropar och mönster,  man livnärde sig till stor del på marin föda; fisk, säl och fågel men också åtminstone till viss del på svinuppfödning. Jag har också spenderat en del tid i Kalmar, en vän som då studerade på Kalmar högskola lockade mig dit under sommaren 1995. Då jobbade jag bland annat som diskare/kökshandräckare på restaurang Calmar Hamnkrog – då tyckte jag det var ett lysande jobb eftersom man dels fick gratis mat dels lärde känna stora delar av dåtidens bar- och restaurangfolk vilket gav många öppningar till bra festkvällar.

När jag var nere på intervju på museet såg jag att restaurangen låg kvar, så jag googlade den. Jag kommer ihåg att den redan då var bra och hade gott rykte men det verkar som att man höjt sig ytterligare ett steg. Enligt 2010 års White guide får man betyget 75 = mycket god klass och enligt ryktet har man en bra vinlista. I White guide 2011 hittar jag den först inte alls, en googling visar dock att att den verkar vara kvar i White guide men att man taggat den fel -jag skickar ett mail och kollar upp det hela! Dock framkommer några andra som ska besökas såsom Gröna Stugan (God klass 66 p) och Hanssons krog (omnämnt som också ett bra ställe) i Kalmar. På Öland finns flera intressanta ställen såsom Hotel Borgholm (Svensk mästarklass 83 p), Halltorps gästgiveri (God klass 67 p), Hotel Skansen (God klass 60p)  m fl, inte att förglömma är Wannborga Vin & Lamm som tillverkar sitt eget vin. Jag ser flera resor över till ön i min snara framtid :).

Till våren och sommaren kan ni allstå se fram emot lite mat och vinrepotage från den sydöstra delen av Sverige. Har ni tips på bra vattenhål i Kalmar län med omnejd är ni välkomna att lämna en kommentar 🙂

Jag söker också ett boende för perioden 26 april till 30 september, helst inne i Kalmar, en etta e.d., gärna möblerad. Har du något att hyra ut eller tips får du gärna skicka mig ett mejl (aquavitae[at]live.se)

Magnus Reuterdahl

