Uppdaterad

Jag fick en fråga om ett glas vin innehåller lika många kalorier som en bakelse, uppenbarligen cirkulerar påståenden som detta? Jag började fundera på hur mycket kalorier som finns i ett glas vin och hur man beräknar det. Min första tanke var att borde titta på sockerhalten. Så började med att kolla på Systembolaget om man kan söka på energivärde, dvs Kcal = kilokalorier (”kalorier”) eller kJ = Kilojoule (1 kcal = 4,2 kJ, 1 kJ = 0,24 kcal) alternativt sockerhalt. Varken kilokalorier, kilojoule, kJ eller kcal finns som ett sökelement, de ger inte heller resultat vid en sökning. Detta är något som jag tycker att man borde vara skyldig att ange precis som alla andra som säljer livsmedel och dryck. Tror dessutom att det kan vara en försäljningsgimmick.

Sockerhalten kan skilja en hel del mellan olika viner, som ett exempel kan man titta på termerna ”trocken” där vinet får innehålla högst 9 g restsocker per liter medan ett vin med beteckningen ”süss” användas om restsockerhalten överstiger 45 g per liter. Till detta tillkommer skillnader i alkoholhalt på ca 8-16%.

Oftast ges generella bedömningar t ex den som finns att finna på DN: Ett glas rött vin (15 cl): 108 kalorier (6,8 sockerbitar), ett glas vitt vin (15 cl): 101 kalorier (6,3 sockerbitar). Tycker att sockerhalten verkar vara väl hög, en sockerbit väger ca 4 g, det ska alltså finnas motsvarande 27,2 g socker i ett ett glas röd vin (något känns fel eller så fallerar min logik)? Vilket vin är detta? Hur mäter man då energivärdet i ett glas vin? Det verkar som att man utgår från två parametrar alkoholhalt och sockerhalt. Det finns också dom som hävdar att olika druvor ger olika mängd kalorier och någon anger att torrt vin har lägre kalorimängd än andra. Kostdoktorn beräknar enligt följande och utgår från 100ml genomsnittligt vin som har ska innehålla 8-15%, 0,5 g Kolhydrater, 9 g Alkohol, 0,3 g protein, 0 g fett vilket tillsammans ger 68 kalorier varav 3% kommer från kolhydraterna. Jag antar att man med kalorier anger kcal.

Man skriver vidare att: Vin eller sprit innehåller nästan bara energi från alkohol. Denna ger ingen ökning av insulinhalten i blodet, vårt fettinlagrande hormon. Därmed får inte heller fettcellerna signalen att suga åt sig mer fett. Alkoholen förbränns i levern – den kan vid överskott även omvandlas till ättiksyra eller triglycerider och skickas ut i blodet för förbränning i andra kroppsceller. Och nämner att en del menar att denna förbränning av alkoholen ändå bromsar viktnedgång, genom att ske ”istället för” fett som annars kunde förbränts.

Jag har bara valt ut några hemsidor av olika kvalitet jag hittade vid en snabbsökning, jag tittade igenom ett 20-tal, de flesta skrev liknande saker. En hel del här verkar för mig vara lite taget ur luften, även om kostdoktorn verkar ha en del bakgrundsfakta som stödjer hans teser; som att olika druvor innehåller ger olika energivärden. DN’s beräkningar verkar lite funky åtminstone när de återges i sockerbitar. Genomsnittsvärden är ju också skit! De jag känner som räknar kalorier vill veta den exakta mängden inte ett ungefärligt tal – de vill dessutom ha det med minst antal kalorier, förhoppningsvis minst kalorier med bäst smak.

Att ett glas vin skulle innehålla lika många kalorier som en bakelse är dock skitsnack, en napoleonbakelse innehåller ca 349 kcal/100 gram vilket kan jämföras med då ca 68 kcal/100 ml.

Dock hittar jag ingen tydlig beräkningsmodell. Jag vill hitta en modell där jag sätter in X g socker per 100 ml + X % alkohol per 100 ml ger Y kcal/kJ per 100 ml i en formel. Vet du får du gärna skriva i en kommentar hur man gör!

Fick ett direkt svar av en vän via facebook, vår östliga granne har kommit längre och ange energiemängden vid alla produkter på sin webbplats, man anger också hur den beräknas – för att få svar gå till Alko.

Magnus Reuterdahl

