För ett tag sedan drack jag en Saint- Joseph 2008 från Maxime Graillots Domaine des Lises/Equis – ett riktigt trevligt vin som fick mig att springa åstad och införskaffa ett par till samt ett par Crozes- Hermitage från samma producent. Pappa Graillots Crozes- Hermitager har jag njutit av vid flera tillfällen, både lagrade och unga, vilka håller en fantastisk kvalitet. Detta samt mina goda erfarenheter av Maxime Gralliots eget Saint-Joseph gör att mina förväntningar är höga.

Crozes Hermitage Domaine des Lises 2008. Möjligen ett barnarov men jag har svårt att hålla fingrarna borta – doften lovar gott; en elegant doft med inslag av blå och mörka bär, rostade ekfat, peppar, lite läder och charkuterier.

Smaken är ung, frisk, med en hel del björnbär, slånbär, en aning hallon, en hint av ek och en hel del peppar. I eftersmaken kommer en liten ton av buljongkryddor; vitpeppar, lagerblad och någon mer ört jag inte riktigt får grepp om. Eftersmaken är förhållandevis stor och lång men framförallt framhåller den en trevlig syra som har en ton som liksom dansar ovan på vinet – vilket ger en komplexitet. Denna är på intet sätt otrevlig men jag kan tänka mig att med några års lagring kommer den att vara fullt integrerad i vinet och ge det en annan karaktär. Jag är övertygad att detta vin kommer bli riktigt bra som ett moget vin om ca 3-5 år men å andra sidan är det riktigt trevligt nu – jag tror att jag kommer att svårt att hålla mig borta från det! Detta är om inte i klass med pappa Graillots Crozes-Hermitage så mycket mycket nära. Mina höga förväntningar uppfylldes och jag är tveksam till att betrakta det som ett barnarov – även om jag borde gömma undan ett par flaskor!

Får inte Systembolagets hemsida att fungera så jag länkar till importören Johan Lidby vinhandel istället, där finns en hel del information om vingården och vinet som å andra sidan inte finns på bolagets hemsida.

Magnus Reuterdahl

