Igår var jag på ett årsmöte i en förening jag är medlem i, traditionsenligt avslutas mötet med en supé. Till maten serverades the Pastors Blend Shiraz Cabernet Sauvignon 2009 Journey’s end från Stellenbosch, Sydafrika. Vingården ägs sedan 1996 av familjen Gabb, den ligger nära Sir Lowry’s Pass i Helderberg Basin.

Vinets namn ska enligt tillverkaren anspela på en liten kyrka just intill egendomen, Journey’s End Vineyard. Själv fick jag helt andra associationer – just Journey’s end i kombination med Pastor’s blend fick mig att tänka på sista smörjelsen. Namnet kan ju också associeras till andra sakrala göromål såsom nattvardsvin – men jag tycker det alltför bra för att serveras till en torr och smaklös oblat. I slutändan får jag bilden av en jovalisk, lätt drucken, broder Tuck från Robin Hood på näthinnan när jag tänker på kyrkans män och vin… men det är ju mina associationer🙂

Skrev inga noter utan skriver från minnet; Vinet var balanserat och har inslag av svarta vinbär, plommon, körsbär och i avslutet en del choklad och örter. Ett trevligt vin som jag nog inte plockat som ett sydafrikanskt vin i en blindprovning, är dock lite osäker på var jag skulle placerat det. Ett bra vardagsvin jag sannolikt kommer att köpa någon eller några flaskor av.

Alltid kul att se vad andra skrivit om vinet, det är intressant att se hur andra uppfattat det och det ett bra sätt att hitta nya bloggar. Om Pastorns mix hittade jag inlägg hos Vinloggen, som jag känner till sedan tidigare, och hos Kamяat Kastrцll, som är ny för mig.

Magnus Reuterdahl