På TV rullar för tillfället en reklam om en hamburgare, Grand De Lux, från MAX med umamisås. Såsen eller dressingen ska alltså smaka umami, den femte grundsmaken. Kan du beskriva den? Trorts att jag är intresserad av matlagning och att beskriva smaker känner jag mig ytterst osäker.

Jag vet flera saker som ska ha mycket umamismak i sig såsom soja, torkade räkor, torkad svamp, lagrad ost, lufttorkad skinka med mera – vidare brukar man säga att Umami fungerar som en förstärkare för många andra smaker. Vilken smak har det här? Vilken smak eller vilka smaker ska den förstärka?

Enligt Max hemsida ska den förstärka brödets och köttets karaktär till en totalupplevelse med persilja, rostad vitlök samt tryffel i en krämig blandning. UMAMI är namnet på ”den femte smaken” och betyder god smak helt enkelt.

Läs mer på MAX hemsida.

Jag har inte testat hamburgaren men och jag gillar MAX i jämförelse med likande produkter men jag tycker det här reklamen är skit för den är otydlig. Detta är ett typexempel på Kejsarens nya kläder – om ingen vet hur de ska regera, reagerar de sannolikt positivt för de vill inte framstå som idioter. Jag är intresserad av mat och matlagning men jag har svårt att sätta ord på vad umami smakar – hur kommer då någon som inte känner till uttrycket att känna sig? I hamburgaren finns ingen av ovanstående smaker som umami sägs förstärka men den ska ändå förstärka hamburgaren – jag känner mig förvirrad.

Jag hittade följande förklaring av smaken: Umami har en mild men bestående eftersmak som är svårt att beskriva. Umamin leder till ökad salivproduktion och en pälslik känsla på tungan, den stimulerar halsen, och smakerna känns främst i gomtaket och längst bak i munnen (Yamaguchi, 1998). Umami i sig självt har ingen riktigt smak, men förhöjer en mängd smakintryck.

Jag är ledsen jag förstår inte vad jag ska förvänta mig, jag förstår inte vilka smaker ni vill framhålla – er reklam är otydlig, varför jag inte känner mig sugen på att äta er hamburgare. Vem är målgruppen för er reklam? Hur många vet vad umami smakar? Om de som jag som har en ungefärlig idé och jag fortfarande inte förstår – vem riktar ni denna reklam till? Jag är förvirrad!

Om hamburgaren är god – beskriv smaken, beskriv ett intryck inte ett uttryck – gör om gör rätt!

Magnus Reuterdahl