Det är många grattisinlägg för tillfället 🙂 och då har jag ännu inte hunnit till nya White Guide, ska inhandla den i veckan. Förra året hade jag nöjet att besöka Thörnströms Kök i Göteborg, jag hade ursprungligen läst om dem i Filter i en välskriven artikel om restaurangens kamp att få en stjärna i Guide Michelin, läs om det här. Hade jag varit i Göteborg hade jag direkt bokat bord för att gratulera dem. Mitt intryck var trevlig personal, mycket god service, härlig inramning och kanske viktigast av allt fantastisk mat och vin.

Stort grattis till en välförtjänt stjärna! Jag beställer bord nästa gång jag är på väg till Götet 🙂

Övriga svenska restauranger som belönas med minst en stjärna i Guide Michelin Main Cities of Europe 2011 är:

Stockholm

  • Frantzén/Lindeberg (två stjärnor)
  • Mathias Dahlgren Matsalen (två stjärnor)
  • Mathias Dahlgren Matbaren
  • Esperanto
  • Fredsgatan 12
  • Lux Stockholm

Göteborg

  • Kock & Vin
  • Thörnströms Kök
  • 28+
  • Fond
  • Basement

Guide Michelin´s Bib Gourmand-utmärkelse, Bib har i detta fall inget med BiB (Bag-in-Box att göra, ges till restauranger med bra mat till måttliga priser. Även här uppmärksammas en favorit Brasserie Bobonne (läs mer här) – välförtjänt! – Ett stort grattis till er också 🙂 ett återbesök är planerat!

Stockholm: Brasserie Bobonne, Proviant, Rolfs Kök, Den Gyldene Freden, Ulla Winbladh, Sjögräs och Fjäderholmarnas Krog.
Göteborg: Tvåkanten och Familjen.

Källa Michelin Nordic AB

Kul att notera att man faktiskt besökt flera av ovannämnda etablisemang men också att några återstår också – man har med andra ord lite kvar att göra (äta) 🙂

Magnus Reuterdahl

