Igår var jag för första gången på en av Munskänkarnas öppna vinprovningar. Provningen hölls i på Näringslivets Hus, Östermalm. För 250 kronor får man möjlighet att prova 12 viner i en så kallad stationsprovningen – dvs man man provar två viner åt gången i sin egen takt. Igår var det spanska moderna viner – 12 viner från 11 distrikt, några hade jag provat innan, några ligger i vinkylen och några var helt nya.

Jag tänker inte gå igenom hela provningen utan istället lyfta fram några av kvällens höjdpunkter. Kvällens vinnare var från Bierzo; Villa de Corullón 2006. Inledningsvis störde jag mig på en lite ovanliggande slirig syra, denna integrerade sig dock med vinet med hjälp av lite syre och gifte sig med övriga smaker. Mörka bär, hallon, rostade ekfatkryddor, en fin dos tanniner och en lätt silkighet. Med syre kommer en mjukare nyans med inslag av äpple och tobak. Komplex, kraftfull, tät och på samma gång elegant. Mycket trevlig!

Andra riktigt trevliga inslag var Roda reserva 2006 från Rioja. Roda är ett självklart val i min vinkyl och har varit i flera år. Elegant, balanserat, fruktdrivet, ett modernt vin med inslag av det klassiska Rioja – fakryddor, mörkfrukt och mörkchoklad mmm…

Ett annat vin som också brukar hitta hem till oss är Malleolus 2007 från distriktet Ribera del Douero. Detta är mumma för munnen, smakrikt, silkigt, inställsamt, mycket välbalanserat – körsbär, rostade fat, kaffetoner och mörk choklad. Ett perfekt rött vin för samkväm.

Quinta Quietud 2005 från Toro är ett av de där vinerna jag helt har missat. Det är lite sötsyrligt med inslag av moreller och rostade fatkryddor. Det har en hel del umph men lättast upp av bra syror – i avslutet kommer sötakrits, chocklad och en fin örtig ton. Ett intressant vin!

Annars visade provningen att jag inte är en sherrykille, det verkar helt enkelt inte gå ihop med min palett, likaledes gäller för många vita viner från Spanien (det finns dock undantag!) och att min förälskelse för Priorat är nu officiellt bortblåst – det blir lite för mycket av allt på bekostnad av elegans och komplexitet.

Allt som allt får jag säga att det var en trevlig provning med en hel del trevliga viner som framförallt visade upp Spaniens bredd. Till det träffade jag på ett par av vinblogosfärens invånare, Finare Vinare och Bon LoggBon Logg 360, irl – vilket alltid är trevligt. Om schemat stämmer kommer jag igen och jag får ta mig en funderar på om jag inte ska med i munskänkarna trots allt🙂

Idag gör vi ärtsoppa på gröna ärtor så jag tror vi undviker vinet men det ger dock tillfälle att plocka fram punschen ur frysen för att värma upp ett glas – för vad är väl ärtsoppa utan varm punsch?

Magnus Reuterdahl