Ikväll blir det middag på 19glas, en av mina favorit vinbarer i Stockholm. Jag har provat köket ett par gånger men då har det inte blivit menyn utan en enstaka rätt (vilka har varit utmärkta) – ikväll tänkte vi köra the whole shebang. En kul detalj är att man endast kör en meny per kväll – kvällens meny är:

Ägg Kalix löjrom grönsaker

&

3x rödbeta fastost från Knudenlund

&

Torsk smör purjolök

&

Ost

&

Hasselnöt maräng bär

19glas har den goda smaken att också ha sin vinlista online vilket gör att man kan börja fundera på drickat redan nu – man serverar många viner på glas men av förståelig anledning något färre bubbel än stilla viner. Jag är sugen på att inleda med ett glas 1997 Blanc de Blanc Palmer Magnum Champange till Kalix löjromen. Till rödbetorna är jag ännu lite ambivalent å ena sidan skulle ett friskt vitt vin kunna passa men jag lutar mer åt en Pinot Noir eller en Barbaressco, dock med viss reservation beroende på vilken ost som rödbetorna tillagas med: vilket också skulle kunna passa till torsken, där jag å andra sidan inte skulle banga för en Chenin blanc (hittar dock inget i vinlistan) en vit Bourgogne eller varför inte en Cotes du Jura Blanc – här finns flera möjligheter jag överväger: 2000 Bourgogne Aligoté Domaine Pierre Morey, 2002 Cotes du Jura Blanc Château d’Arlay, 2006 Barbaresco Roncaglie, 2008 Cooralook Pinot Noir eller 2006 The Original Pinot Noir Columbia Valley.Är i och för sig också mycket sugen på att testa 2006 Esprit de Beaucastel Rouge Paso Robles Kalifornien. Men vi får väl se! Vin till ostarna låter jag vara lite öppet – beroende på typ av ostar. Till efterrätten blir det sannolikt något lite sötare.

Vi får väl se vad det blir – jag återkommer🙂

Magnus Reuterdahl