Billigt vin? Njae… kanske inte, det beror lite på vad man brukar lägga – men på begäran lite vintips i en lägre prisklass än vad jag vanligen skriver om.

Jag inser att jag ofta skriver om viner i ett lite högre pris segment vilket gör att många av mina vänner från tid till annan undrar om jag inte har några tips på viner på en lite lägre prisnivå. Här kommer därför några tips på vad jag skulle kalla bra vardagsviner. Prissegmentet utgår från den prisklass som jag ombetts tipsa om viner i ca 80-125 kr. Dessa viner fungerar bra till såväl fest som till vardagen. Dom flesta av dessa viner är antingen sådana som vi själva dricker som standardviner.

Flera av dessa viner finns på Systembolagets beställningssortiment – med den nya hemsidan är det dock både enkelt och smidigt att beställa dessa hemifrån och sedan gå  till valt systembolag och hämta ut dem. Även om alla viner jag anger denna gång finns tillgängliga via statens försorg slår jag gärna ett slag för att att beställa vin över nätet – titta under blogrollen: Vinklubbar med möjlighet till vinbeställning. Inom en snar framtid kommer också lite recensioner om dessa sortiment.

Jag börjar med bubbel. För ett tag sedan drack jag detta trevliga champagnesubstitut, den finns i en vit och en rosévariant – framförallt den rosa är riktigt trevlig och fungerar väl som fördrink och som matdryck. Lite lyxigt, riktigt trevligt – bubbel fungerar alltid!

Patriarche Crémant de Bourgogne Brut och Patriarche Crémant de Bourgogne Brut Rosé

Röda viner

Barbaresco Terre da Vino

Château Mont-Redon Lirac

Langhe Nebbiolo Pio Cesare

Lat 42 Gran Reserva

Penfolds Shiraz Mourvèdre Bin 2

Vita viner

Trimbach Riesling

Dönnhoff Riesling Trocken

Château de Fesles Chenin Sec

Bründlmayer Langenloiser Grüner Veltliner

The Hermit Crab

Roséviner

Rosé är faktiskt det svåraste – pga att Systembolaget här visar fram sin kanske sämsta sida – i princip allt är odrickbart om man inte gillar alkoholsvaga röda ferraribils och eller hallonbåts shots.

Minuty Rosé

Rabl Zweigelt Rosé

Detta är några viner utav många som jag tycker är bra, jag har försökt att rekomendera viner i lite olika stil. Jag kommer säkert att slita mitt hår pga av missade gludklimpar och för tillfället bortglömda viner – så listorna kan komma att utvidgas – dessa är dock de som kom till åminnelse just nu. Om du har tips på viner i denna prisnivå så är det bara att lägga till dessa via kommentarsfunktionen.

Mycket nöje🙂

Det verkar som det är fler som fått samma påstötning som jag, Uppkorkat kör en liknade variant och ger tips på 11 viner under 100-lappen.

Magnus Reuterdahl