Uppdaterat 2011-03-07

Ibland ramlar man över historier man inte riktigt kan släppa, jag snubblade över denna om en vinflaska som lämnats in på Vin & Sprithistoriska museet i Stockholm. Vinflaskan hittades i samband med dykningar i Stockholms skärgård på 1940-talet, det är en flaska från Groot Constantia, en sydafrikansk vinodlare som grundades redan 1685. Flaskan är märkt Constantia Wyn:

CON

STANTIA

WYN

Flaskan är sannolikt från tiden kring 1790, se bild här. Det är alltså möjligt att man drack sydafrikanskt vin i Sverige redan på 1700-talet. Att en export funnits visar också fynd av delar av flaskor i Tyskland och USA. Man har bland annat hittat glaskärvor i ett skepp som skönk 1774 i Delaware Bay, USA, vid dykningar 2004. Så viner från Sydafrika exporterades över stora delar av världen redan på 1700-talet.

Jag ska redan nu erkänna att jag aldrig tidigare hört talas om vare sig flaskan eller Groot Constantia men historier som denna får mig att bli intresserad. Steg ett jag sökte hos Systembolaget för att se om det saluförs i Sverige idag – och hittade inget. Därefter googlade jag namnet på svenska sidor och hittade att Winepartners saluför tre viner från Groot Constantia; Groot Constantia Rood, Groot Constantia Shiraz och Groot Constantia Semillon-Sauvignon Blanc. Dessa är dock inte tillgängliga på bolaget just nu.

Här hittade jag också en länk mellan Groot Constantia och Sverige. Vingården är Sydafrikas äldsta vingård, den grundades redan 1685 av den dåvarande guvernören Simon van de Stel. Några år efter hans död 1712 köptes den upp av kapten Oloff Bergh (1716) och hans fru Anna de Koningh. Oloff Bergh var en svensk äventyrare som föddes i Göteborg 1643 och som till slut hamnade i Sydafrika. Han ägde Groot fram till sin död 1724. Anna de Koningh tog därefter över vingården och drev den till sin död 1734.  Man kan tänka sig att detta är svaret till att man hittar en flaska i Stockholms skärgård  – men det skiljer mer än 60 år mellan Berghs död och flaskans tillverkning. Dock kan ju namnet levt kvar i Sverige och det är ju inte omöjligt att Bergh försökt sig på handel med sitt gamla hemland och att denna fortsatt efter hans död. Bergh och Anna fick elva barn och man kan ju leka med tanken att något eller några av dem reste till Sverige vid något tillfälle och då tog med sig vinflaskan. Jag ska dock inte låta fantasin locka mig till vidare spekulationer. Som Claes påpekar i en kommentar är det sannolika att vinet eller vinflaskan kommit via något av Ostindiska kompaniets fartyg som gjort ett provianteringsstopp i Sydafrika på vägen till och från Kina.

Tittar man på Groot Constantia i modern tid så omvandlades det 1993 till en stiftelse från att ha varit statligt ägt. Idag odlar man framförallt Pinotage, Shiraz och Cabernet Sauvignon och man gör Estate viner sedan 1963. Dagens vinmakare är Boela Gerber och Nadia Cilliers.

Anna Oswaldson på Vin & Sprithistoriska Museet som hittade flaskan i samlingarna

Denna lilla expose in i sydafrikansk vintillverkning, en svensk äventyrare och sjunkna flaskor har gjort mig sugen på att testa vin från Groot Constantia och att göra ett besök på Vin & Sprithistoriska museet i Stockholm. Man kan säga att flaskan blivit en flaskpost med reklam för såväl vin som museum. Om du planerat ett besök så är det dags att passa på, museet flyttar till nya lokaler om tre månader så jag misstänker att det kommer vara stängt ett tag. Det kan ju också vara kul att se dom gamla lokalerna en sista gång. Här skriver museet om fyndet.

Jag ska försöka besöka museet om någon eller några dagar och se om jag kan få fotografera flaskan!

Tack till Michael Wising som via winelover.se delade en länk om detta.

Jag ämnar återkomma med en lite mer ingående artikel i ämnet inom några dagar  med fler bilder 🙂

Magnus Reuterdahl


